På Store Bededag tager Viborg Motor Klub igen hul på sæsonen. Men til dette års udgave af Bededagsløbet har motorklubbens medlemmer knoklet for at skabe nye rammer.
I efteråret tog man nemlig det første spadestik til det, der bliver Danmarks nyeste rallycrossbane, men så kom vinteren. Den blev uventet lang og satte klubben under et uforudset tidspres med etableringen af den nye bane, der skal have premiere den 30. april.
– Vi var godt i gang med at anlægge banen, da vinteren kom og bremsede os.Vi har jo været vant til, at man godt kunne arbejde om vinteren, og det havde vi også forventet, at vi kunne, men vinteren satte en total bremse for det. I midten af marts kunne vi gå i gang igen, og så har vi virkelig arbejdet hårdt i de sidste fire uger, siger Viborg Motor Klubs formand, Viggo Hansen i en pressemeddelelse.
Rallycrossløb er hidtil blevet kørt på dispensation, men nu står klubben klar med en bane, der har været i støbeskeen i adskillige år.
– Vi kørte rallycrossløb på en dispensation nogle gange, og det kunne vi ikke få lov til at blive ved med. Vi har bl.a. skullet søge Naturstyrelsen, inden vi gik i gang med udvidelsen, fordi området er underlagt naturbeskyttelsesloven, og fordi der er en gammel vej, der går ind over området, siger forklarer Viggo Hansen.
Den gamle racerbane var 650 meter lang. Store Bededag er Løvelbanen vokset til godt 820 meter takket være tilføjelsen af en helt ny asfalteret sløjfe, der virkelig har formået at udnytte niveauforskellene i Kirkedalen vest for Løvel. En forvandling, som Frode Sørensen og Per Eriksen har været projektledere på.
– Jeg tror, at den nye sløjfe bliver spændende, og den kommer virkelig til at skille de gode kørere fra de knapt så gode kørere, siger Nikolaj Justesen, der skal være løbsleder ved Bededagsløbet. Der er allerede nogle kørere, der har været ude at kikke på banen og den nye asfaltsløjfe, og de synes, at det ser rigtigt spændende ud.
– Der er i alt blevet lagt 230 meter asfalt i ti meters bredde på dele af banen, så den opfylder rallycross-reglementet. På den del af banen, som ikke skal have fast underlag, lægger vi 100 tons asfaltslagger ud, siger Nikolaj Justesen. Samtidig har vi også hævet niveauet på selve startstedet med godt en meter, hvilket har betydet, at der er kommet et større hop på banen, når deltagerne kommer rundt efter den første omgang.