Kamui Kobayashi kørte noget nær sit livs løb, da han længe lå på en tredjeplads foran Jenson Button.
Japaneren var startet ud på den hårde dækcompound og kunne gemme pitstop til allersidst, mens alle andre havde været i pit umiddelbart omkring safetycar-perioden.
Det gav japaneren et langt stint helt oppe foran, og i slutfasen var Kobayashi på de bløde dæk en hård modstander for både Fernando Alonso og Sebastien Buemi.
– Før løbet besluttede vi, at Pedro og jeg skulle køre med forskellige dækstrategier. Jeg startede på den hårde blanding og var derfor ikke i pit, da alle andre stoppede, siger Kobayashi.
– Løbet deroppe foran var klasse, men det var heller ikke nemt, for jeg havde hele tiden Jenson Button tæt på mig, og jeg skulle jo også passe på mine dæk. Jeg passe på ikke at overkøre dem, siger Kobayashi, der dykkede ind i pit på 53. omgang.
– Efter mit pitstop havde jeg kun fire omgange til at udnytte de nye dæk. I denne slutfase havde jeg mere grip end alle andre på banen, og jeg tænkte, at det måtte jeg få det meste ud af. Det var naturligvis en risiko at overhale Alonso og Buemi. Hvis det ikke var lykkedes, og jeg var røget af, så havde jeg virkelig haft et problem, siger Kobayashi til slut i en pressemeddelelse.
Teamchef Peter Sauber var tydeligvis underholdt løbet igennem og havde også store roser til sine kørere, der begge endte i pointene – indtil Pedro de la Rosa efterfølgende fik tidsstraf for ikke at have kørt efter reglerne bag safetycar.
– Sikke et fantastisk løb, især når man ser tilbage på, hvilke positioner vores kørere var startet fra. Teamet og kørerne gjorde i dag alt rigtig, siger Peter Sauber.
– Pedro nåede med et solidt løb 10. pladsen, mens Kamui var absolut storartet. Tiderne han kørte på tredjepladsen har helt sensationelle, og de viser også, hvor stort potentiale der er i denne bil, siger Peter Sauber, der nu har fået lov til at slette BMW i Sauber-navnet.
Foto: Sauber Motorsport