Nico Rosberg fulgte godt op på sin pole position fra i går, da han vandt løbet i Kina søndag. Dermed fik Rosberg endelig sin første sejr i Formel 1. Samtidig fik Mercedes teamet også sin første sejr i nyere tid.
Der var fra start af lagt op til et utrolig tæt løb ovenpå den spændende kvalifikation lørdag. Det lignede en tæt kamp mellem rigtig mange teams i toppen af Formel 1-feltet.
Rosberg trak væk fra start af, og Button fik en god start avancerede fra femte position til tredjepladsen lige efter Schumacher. Vettel faldt ned fra en startplads som nummer 11 til en 14.plads.
Kobayashi havde klaget over, der var olie på hans startplacering, og han faldt også tilbage fra start af. Efter få omgange blev han overhalet af teamkollega Perez. Dermed viste den unge mexicaner, at Sauber-raceren stadig har farten, og han ville følge op på det gode resultat fra Malaysia.
Räikkönen holdt fra start af fast i sin fjerdeplads, og lagde efter fem omgange pres på Button. Men Räikkönen kørte senere i pit, og her mistede han så en placering til Hamilton, der ellers havde ligget lige bag ham. Samtidig lukrerede Webber på et tidligt pitstop, og kørte omgang efter omgang rigtig hurtige tider på mediumdækket.
På omgang 13 måtte Michael Schumacher udgå. Rosberg holdt fast i sin førsteplads efter sit første pitstop på omgang 14. Dermed viste Mercedes, at de har tacklet problemet med dækkene under løbet, som i de to foregående løb har givet dem problemer. Noget kunne tyde på, at dækkene og bilen arbejder bedre ved lavere luft -og banetemperatur.
Perez valgte at strække sine dæk rigtig langt, og gik først ind til sit første stop på omgang 16.
Halvvejs inde i løbet på omgang 28, så man at McLaren og Red Bull var på en tre-stops strategi, og flere af de øvrige teams på to-stops strategi.
Syv omgange senere går Rosberg i pit, og dermed er Mercedes på 2-stop strategi. Perez er ligeledes på samme strategi og presses hårdt af Hamilton, men lukrerer på at der er tæt fight mellem Webber og McLaren raceren.
På omgang 40 kører Button i pit fra førsteposition, da Rosberg har været i pit tidligere. Men i pitten er der bøvl med højre baghjul for Button, og han mistede tid og placeringer.
Räikkönen, Vettel, Button, Webber og Hamilton i tæt fight med skiftende placeringer de sidste otte omgange. Men med Räikkönen som taber, da han kom ud i den meget dæksmulder uden for idealsporet. Han gled ned fra andenpladsen til tolvtepladsen, og det må nok også tilskrives at hans egne dæk ikke kunne holde mere.
Alt imens havde Rosberg i front fordel af den tætte kamp bag ham, og lå med knapt et halvt minuts forspring ned til de øvrige konkurrenter.
Alonso havde løbet igennem haft en hård kamp, og kørt langsommere end de fleste andre af topholdene. Men rutineret nok holdt han sig til og uden for større problemer, og sikrede sig point med en niendeplads.
Da det ternede flag faldt, var det med Rosberg på førstepladsen, Button på andenpladsen, Hamilton på tredjepladsen. De blev så efterfulgt af Red Bull med webber og Vettel på fjerde og femtepladsen, og Grosjean fik sine første point med en sjetteplads.
Kinas Grand Prix var endnu et rigtig tæt løb, hvor endnu flere teams kæmpede om sejren og topplaceringer. Samtidig blev det et løb, der var præget af pitstop strategi – så spænding på flere fronter løbet igennem.
Resultatet af løbet:
1 | Nico Rosberg | Mercedes | |||
2 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | +20.6 | ||
3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | +26.0 | ||
4 | Mark Webber | Red Bull Racing-Renault | +27.9 | ||
5 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing-Renault | +30.4 | ||
6 | Romain Grosjean | Lotus-Renault | +31.4 | ||
7 | Bruno Senna | Williams-Renault | +34.5 | ||
8 | Pastor Maldonado | Williams-Renault | +35.6 | ||
9 | Fernando Alonso | Ferrari | +37.2 | ||
10 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | +38.7 | ||
11 | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | +41.0 | ||
12 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | +42.2 | ||
13 | Felipe Massa | Ferrari | +42.7 | ||
14 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault | +50.5 | ||
15 | Nico Hulkenberg | Force India-Mercedes | +51.2 | ||
16 | Jean-Eric Vergne | STR-Ferrari | +51.7 | ||
17 | Daniel Ricciardo | STR-Ferrari | +63.1 | ||
18 | Vitaly Petrov | Caterham-Renault | +1 omg | ||
19 | Timo Glock | Marussia-Cosworth | +1 omg | ||
20 | Charles Pic | Marussia-Cosworth | +1 omg | ||
21 | Pedro de la Rosa | HRT-Cosworth | +1 omg | ||
22 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | +2 omg | ||
23 | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault | +3 omg | ||
Ret | Michael Schumacher | Mercedes | +44omg |