Sådan!
Kevin Magnussen beviste i går aftes dansk tid, at han er førstmanden hos Renault. Fra en startposition som nummer 18 kørte danskeren sig helt op på 11-pladsen, da løbet sluttede.
Undervejs på de første omgange lagde han teamkammeraten Jolyon Palmer, der startede som nummer 15, bag sig efter en tæt kamp med briten.
Derefter kunne Palmer ikke følge med Kevin Magnussen resten af løbet, selv om briten pressede sine dæk til det yderste. Da danskeren efter løbet blev spurgt til deres interne duel, sagde han:
‘Hvilen duel/kamp’? Med slet skjult henvisning til, at han ikke asner duellerne med Palmer som noget særligt.
Med 11-12 runder tilbage af løbet, hvor Kevin havde distanceret Palmer med 7-8 sekunder, kørte dansken i pit. Renault havde set muligheden for at sætte danskeren på supersoft, og at håbet var at indhente Marcus Ericsson og Kvyat, der på det tidspunkt lå nummer 11 og 12.
At Renault valgte at sætte danskeren og ikke briten på supersoft viser helt tydeligt, at de stoler på hans evner ude på banen i højere grad en Palmers.
Målet om at indhente russeren og svenskeren blev indfriet efter en håndfuld omgange, hvor Kevin Magnussen kørte 4 sekunder hurtigere end konkurrenterne på medium-dækket.
I sving 12 på næstsidste omgang blev Kevin Magnussen under overhaling af Kvyat presset af banen, så det i første omgang så ud til, at han valgte at køre på en linje uden for banen. Ved en gentagelse var det dog let at få øje på, at danskeren kørte den længste vej uden om Kvyat for at slippe for evt kollission, og at han på ingen måde gjorde det for at få en fordel ud af det.
Desværre var dommerne som så mange gange før ikke sene til at straffe Kevin Magnussen for manøvren. En manøvre Alonso i øvrigt stort set kopierede på sidste runde, da han overhalede Sainz – vel og mærke uden at blive straffet.
5 sekunders straffen hev danskeren tilbage på 12. pladsen efter Kvyat, men den lægger dog på ingen måde en dæmper begejstringen over resultatet. Kevin Magnussen ser lige nu kun ud til at have en konkurrent til det ledige sæde i Renault ved siden af Hulkenberg, og det kommer ikke i skikkelse af Palmer, men fra teamets reservekører Ocon.
I parentesbemærkning bør det nævnes, at den unge franskmand i går sluttede som sidste mand i feltet – langt efter holdkammeraten i Manor Pascal Wehrlein.