2021-sæsonen kommer efter alt at dømme til at foregå uden Kevin Magnussen i Formel 1-feltet. Peter Nygaard har haft en hudløst ærlig snak med danskeren om årene i bilsportens topklasse.

Denne artikel er bragt i Autosport #6 2020. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.

Tekst af Peter Nygaard. Fotos af Grand Prix Photo

Den hidtil største, danske Formel 1-karriere kører mod det ternede flag. Et par dage efter Eifel Grand Prix på Nürburgring midt i oktober ringede Haas’ teamchef Günther Steiner til Kevin Magnussen med beskeden: ”Hverken din eller Romain Grosjeans kontrakt bliver forlænget.”

Dermed bliver Abu Dhabis Grand Prix 13. december efter alt at dømme Kevin Magnussens sidste optræden i kongeklassen.

”Da jeg fik beskeden fra Haas om, at de søgte andre kørere, ændrede det ikke så forfærdeligt meget for mig. Jeg havde tænkt på andre muligheder et stykke tid. Jeg ville naturligvis have overvejet et nyt tilbud fra Haas seriøst, men jeg havde som sagt kikket på andre muligheder,” fortæller Kevin Magnussen.

Han var i kontakt med andre Formel 1-teams, der hen over efteråret havde ledige 2021-sæder.

Men det blev hurtigt klart, at der skulle penge på bordet – mange penge.

”Jeg kan ikke skaffe de beløb, der skal til i Formel 1 i dag,” siger han.

Både Magnussen og hans teamkammerat Romain Grosjean annoncerede deres afgang fra Haas F1 Team i dagene op til Portugals Grand Prix. På det tidspunkt var der stadig seks løb tilbage i Formel 1-VM 2020, og de er blevet afviklet som planlagt.

”Det føltes normalt – overraskende normalt. Men det var selvfølgelig en stor nyhed, og de fyre, jeg har arbejdet tættest sammen med i teamet, har jo ikke haft indflydelse på beslutningen. Det var noget, vi alle sammen lige skulle vænne os til, men det ændrede ikke særligt meget, og motivationen var stadig i top. Der var ingen hard feelings. Og endelig har det jo også været i min egen interesse at gøre det så godt som muligt. Men det er klart, at presset ikke var så højt længere. På den måde var det nemmere at nyde det og have det sjovt,” fortæller han.

SAMME TALENT

Både 2019 og 2020 har for danskerens vedkommende været overskygget af dårlige Haas-modeller. VF19 fra sidste år var totalt uforudsigelig og kunne på få timer ændre sig fra et være best-of-the-rest i kvalifikationen til at være feltets langsomste bil i løbet. VF20 fra denne sæson har været hæmmet af den svage Ferrari-motor og manglende udvikling.

Med så ringe værktøjer er det ikke underligt, at Kevin Magnussens resultater med et pænt ord har været svingende. Men danskeren, der tilbage i 2014 sluttede sit allerførste Grand Prix på andenpladsen, er overbevist om, at han forlader Formel 1 som en bedre racerkører end nogensinde.

”Jeg har ikke mere talent, end da jeg startede i Formel 1 i 2014 – det ændrer sig ikke fra den første gang, man sætter sig ned i en Formel 1-bil. Men man bliver alligevel bedre som racerkører, for man lærer hele tiden. Der er weekender, der starter med en bil, der ikke er særlig god, og så har man som kører et stort ansvar for at justere og udvikle den, Dét er jeg blevet meget bedre til, siden jeg startede i Formel 1. Jeg er også blevet bedre til at håndtere presset – der hviler et kæmpe pres på én, når man kommer ind i Formel 1, for man har endelig opnået sin drøm, og samtidig har man denne her kæmpe opgave foran sig. Det pres vænner man sig til og bliver bedre til at håndtere, så man kan fokusere mere på selve arbejdet med at køre bilen.”

OVER 100 FORMEL 1-LØB

Med ringe udsigter til at kunne vende tilbage til Formel 1 er afskeden med Haas F1 Team efter alt at dømme også et farvel til en barndomsdrøm.

”Lige siden jeg var et lille barn, har jeg jo drømt om at blive verdensmester i Formel 1 – det har aldrig været mit mål bare at være med i Formel 1. Jeg ville vinde, og det er det, jeg har stræbt efter og troet på. Hvis 2020 er min sidste sæson i Formel 1, vil det mål ikke blive opfyldt, og det må jeg så forholde mig til. Men omvendt vil jeg sige, at hvis man som lille dreng sætter sig et så sindssygt mål som at blive verdensmester i Formel 1, går efter det, satser alt på det på … det er der også noget stort over. Så det er jeg glad og tilfreds med,” siger Kevin Magnussen.

  • Kevin Magnussen og Peter Nygaard før Italiens Grand Prix på Monza. Foto: Grand Prix Photo

Og retter så sig selv:

”Nej – det er jeg rimeligt tilfreds med. For jeg har altid troet på, at det kunne blive til mere end bare at være med i Formel 1.”

”Men jeg føler, at jeg har gjort mit bedste. Jeg kan kikke tilbage og sige, at jeg har gjort, hvad jeg kunne. Og jeg kan mærke på folk omkring mig, at det ikke handler om, at jeg ikke har præsteret.”

Otte år efter, at han netop i Abu Dhabi havde sin første Formel 1-test, og efter seks komplette sæsoner virker Kevin Magnussen tilfreds med det, han har opnået.

”Jeg synes, jeg er nået rigtig langt – længere end næsten alle andre når. Jeg har kørt over 100 løb i Formel 1, scoret en masse point, jeg har været på podiet og jeg kørt for et par store teams,” siger han.

VIL VINDE

I skrivende stund har Kevin Magnussen ikke lagt konkrete planer for 2021.*

”Jeg skal nok finde noget at køre i,” siger han.

Med sin ganske omfattende Formel 1-erfaring vil han være en oplagt test- og reservekører for flere teams, men det er ikke et job, der står øverst på ønskesedlen.

”Jeg er racerkører og jeg vil køre race,” siger han. ”Jeg skal køre løb for at være lykkelig! Så min førsteprioritet er at finde et sted at køre løb – og vinde løb. Det spiller en stor rolle i forhold til, hvordan jeg planlægger min fremtid. Jeg vil være i en position, hvor jeg kan vinde løb og kæmpe med om mesterskaber – det er det, jeg føler, jeg er skabt til Og så eventuelt se, om det kan kombineres med et reservekører-job i Formel 1.”

Derfor vil der heller ikke nødvendigvis være en F1-klausul, der vil give ham mulighed for at vende tilbage til Formel 1, hvis der pludselig opstår en mulighed, i hans 2021-kontrakter.

”Jeg er den type, at hvis jeg bestemmer mig for noget, så gør jeg det 100 procent. Det er lidt halvhjertet at gå ind til noget nyt med den indstilling, at det er et andet-valg. Og det vil man jo gøre, hvis man insisterer på at holde en dør åben til Formel 1. Hvad end jeg gør, vil mit fokus være på det.”

Denne artikel er bragt i Autosport #6 2020. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.

*Kevin Magnussen har siden offentliggjort, at han skal køre IMSA WeatherTech SportsCar Championship 2021