Christian Lundgaard fik langt fra den start han havde ønsket sig, da Formel 2 sæsonen startede i Bahrain i weekenden. Søndag så det ellers ud til, at Christian Lundgaard kunne tage fra den første afdeling med en føring i mesterskabet, men det blev alt sammen ødelagt af en uheldig timing af safetycar.

Fredag havde Christian Lundgaard kvalificeret sin Formel 2 racer fra ART Grand Prix i anden position med den mindste af marginaler, kun 3 tusindedele af et sekund efter kinesiske Zhou, der ligesom Lundgaard er tilknyttet Alpine Academy.

I lørdagens løb 1, startede Lundgaard fra niende startposition, da top ti fra kvalifikationen blev byttet rundt. Herfra fik han en stærk start og kørte sig op til en pointgivende position som nummer seks.

I løb 2, der blev afviklet i mørket i Bahrain, startede Lundgaard fra femte position, da top ti fra resultatet af løb 1 var byttet rundt. Løbet bød på noget af det bedste Formel 2 kan præstere. Masser af kampe om position og en safetycar gav masser af action. Kontakt med en konkurrent gav en 10 sekunders straf, som Lundgaard tog ved et pitstop under safetycar. Det betød at han faldt ned som nummer syv, men ved genstarten gik han i angreb. Det gav en fantastiske overhaling, hvor han passerede to konkurrenter i en manøvre og på sidste omgang var han i en tæt kamp med de to førende. Han havde kortvarigt næsen i front, men blev presset af banen og kom i mål på en flot andenplads. Desværre havde løbsledelsen ikke observeret, at ART Grand Prix havde taget straffen på 10 sekunder under pitstoppet og Lundgaard blev derfor snydt for at komme på sejrspodiet. Senere på aftenen indså de dog fejlen og Lundgaard fik retmæssigt sin andenplads.

Ved søndagens hovedløb så det rigtig godt ud for Lundgaard. Kvalifikationen fra fredag gav startopstillingen og Lundgaard udnyttede anden startposition til straks at tage føringen, som han holdt de første 13 af 32 omgange. Her kom Piastri forbi inden Lundgaard straks efter dykkede i pit til det obligatoriske pitstop. Det så ud til at være den rette timing for Lundgaard og ART Grand Prix, der var startet på det bløde dæk. Da konkurrenterne kom ud fra pitten var Lundgaard på varme hårde dæk og klar til at tage føringen tilbage. Men på lige nøjagtig det helt forkerte tidspunkt, kom først en Virtuel Safetycar og derefter almindelig safetycar. Det betød gratis pitstop til konkurrenterne og fordelen på varme dæk var forsvundet. Samtidig var det et kærkomment kald for de konkurrenter, der var startet på hårde dæk og som nu kunne køre resten af løbet på friske bløde dæk. I restarten blev Lundgaard presset bagfra af kørerne på bløde dæk og da han samtidig, sammen med en håndfuld af andre kørere, fik 5 sekunders straf grundet for høj fart bag safetycar, måtte han skuffet se et flot løb pludselig blive forvandlet til at placering udenfor pointene som nummer tolv.

“Lige nu, er jeg bare virkelig skuffet” fortæller Christian Lundgaard fra Bahrain. “I dag blev vi fanget på den forkerte strategi, men det kunne stadig være blevet et top resultat. Men den virtuelle safetycar kom på banen på lige nøjagtig det værst tænkelig tidspunkt for os. Og da det så blev til almindelig safetycar ødelagde det alle vores muligheder. Teamet bad mig slutte op til safetycaren, men der var vi stadig under VSC, så det gav en straf. Derefter var det umuligt at forsvare sig mod dem på bløde dæk, så det var virkelig en kædereaktion af uheldige omstændigheder”.

Stilling i Formel 2 efter 1. afdeling

1. Guanyu Zhou, Uni-Virtuosi Racing #3, 41 point
2. Liam Lawson, Hitech Grand Prix #7, 30 point
3. Jehan Daruvala, Carlin #6, 28 point
4. Oscar Piastri, Prema Racing #2, 21 point
5. Dan Ticktum, Carlin #5, 19 point
6. Richard Verschoor, MP Motorsport #11, 18 point
7. Christian Lundgaard, ART Grand Prix #9, 16 point

Resterende løbskalender i Formel 2 2021

2: 20-22/5 Monaco
3: 4-6/6 Baku, Azerbaijan
4: 16-18/7 Silverstone, England
5: 10-12/9 Monza, Italien
6: 24-26/9 Sochi, Rusland
7: 3-5/12 Jeddah, Saudi Arabien
8: 10-12/12 Yas Island, Abu Dhabi

Foto: Clive Mason – Formula 1/Formula Motorsport Limited via Getty Images