Jan Magnussen havde på forhånd spået at der ville blive hård konkurrence i toppen af GTE klassen, og ganske rigtig blev der budt på masser af udfordringer allerede fra første træning onsdag.

Første udfordring eller forskrækkelse kom allerede tidligt i træningen, da Jans holdkammerat, englænderen Oliver Gavin, måtte liste bilen tilbage til pitten med røg væltende ud under bilen. Kort forinden havde røgen været blandet med flammer og der blev kortvarigt frygtet et motorhavari, men det viste sig heldigvis kun at være en utæthed i servostyringen, der havde sendt olie ud på den varme motor.

Jan Magnussen satte senere i træningen Corvette C6.R med startnummer 74, hurtigste tid i GTE klassen, men blev sidst i træningen overgået af BMW som enten har fundet noget mere speed end de har haft i træningerne op til Le Mans, eller også har de simpelthen holdt igen. Det samme gentog sig ved aftenens kvalifikation, hvor Jan satte hurtigste tid i starten, men senere måtte se sin tid slået af to BMW’er og en Ferrari. På femtepladsen i kvalifikationen kom Corvette Racings anden bil, kørt af Olivier Beretta.

”Helt ærligt, så er vi faktisk længere fremme end jeg havde troet vi ville være” siger Jan Magnussen inden de to afgørende kvalifikationer torsdag. ”Det kostede os selvfølgelig lidt tid, med problemet med servostyringen i første træning onsdag, men vi fik alligevel kørt masser af omgange og fik arbejdet lidt med opsætningen på bilen. Vi fik kørt nogle hurtige omgangstider og det var godt for selvtilliden og stemningen i teamet, at jeg på et tidspunkt var hurtigste GTE bil på banen. Grebet i banen ændrer sig som regel under løbet og det føler vi, vil passe rigtig godt til vores bil. Vi har dog fortsat nogle små ændringer, som vi vil prøve af til aftenens to kvalifikationer og så må vi se, om vi kan matche BMW og Ferrari . De kører rigtig hurtigt og det bliver svært, at slå dem i kvalifikationen, men på Le Mans er det heldigvis ikke det vigtigste. Vi er her ikke for at være hurtigst i kvalifikationen, men hurtigst i løbet”.

 

 

Foto: Mikkel Kaiser