Den belgiske veteran, Freddy Loix (billedet), vandt Ypres Rally for 6. gang da han for første gang i denne sæson deltog i et IRC-rally. Han blev fulgt til dørs af Jan Kopecky, som dermed sikrede Skoda en dobbeltsejr. Men udover Kopecky var der ikke point til nogen af de kørere, som kæmper om mesterskabet.

Ypres Rally begyndte som en fortsættelse af rallyet fra sidste år, hvor netop Freddy Loix og britiske Kris Meeke kæmpede om hvert eneste sekund frem til kort før mål. Sådan lagde de også ud i år og efter flest hurtigste tider fredag aften, var det Freddy Loix som lå i spidsen efter den første dag.

Det belgiske rally er et løb, hvor man godt kan skære svingene temmelig voldsomt, men man skal ikke komme så langt væk fra asfalten, at man kommer i kamp med de dybe grøfter, som følger vejen. Det var der flere kørere, som beviste allerede fredag aften. Først var det Stephane Sarrazin, som allerede efter 5 kilometer på den første prøve, ramte en lygtepæl som punkterede et forhjul og derefter sendte ham ned i en grøft. Det hele foregik ved relativ lav hastighed og bilen var såmænd ikke synderligt skadet, men komme op af grøften igen var ikke muligt.

Senere på aftenen var også finske Juho Hanninen en tur i en grøft. Igen gik det ikke voldsomt hurtigt og Hanninen kørte længe nærmest på siden nede i grøften for at forsøge at få sin Skoda Fabia op på vejen igen. Men også han måtte erkende, at grøfterne i Ypres Rally ikke er sådan at overvinde og han opgav til sidst. Han omtalte det selv som en ‘dum fejl’ og det kan man kun give ham ret i. Hans solide føring i mesterskabet berettigede ikke nogen satsning. Det gjaldt om at hive en håndfuld point i land og nu var alle point i hvert fald væk.

Væk var også Proton-teamet, som stillede op for første gang i IRC i år med hele 3 biler til Alister McRae, Chris Atkinson og den unge englænder, Tom Cave. Alle biler udgik med den samme motorfejl på rallyets 4. hastighedsprøve, så der er noget, som ingeniørerne hos Proton skal hjem og kigge på til næste gang.

Lørdag morgen fortsatte slaget imellem Freddy Loix og Kris Meeke. Kun 5 sekunder skilte de to biler, så intet var afgjort, men det blev det i løbet af kort tid. På lørdagens anden prøve prøvede også Kris Meeke kræfter med en grøft, men i modsætning til Sarrazin og Hanninen havde Meeke masser af fart på og det resulterede i, at hans Peugeot 207 blev smidt tilbage over vejen igen og ind på marken ved siden af. Begge kørere slap uskadt, men det kunne ikke siges om Peugeoten.

Med den ulykke faldt der mere ro over rallyet. Loix havde nu et forspring på et lille halvt minut over Jan Kopecky og selv om Kopecky med flere hurtigste tider holdt Loix varm, så var Loix i stand til at håndtere forspringet, så han ved mål stadig var 21 sekunder foran. På de følgende placeringer skete der heller ikke yderligere. Top 5 ændrede sig ikke fra Meeke udgik på prøve 8 til feltet kom i mål efter prøve 19.

Heller ikke i den samlede mesterskabsstilling skete der nogen ændringer blandt de 5 første. Jan Kopecky rykkede tættere på Juho Hanninen, som nu kun fører med 3 point, men derudover var der ingen af de førende i stillingen, som overhovedet fik point. Hanninen og Meeke havnede som nævnt i grøften og Guy Wilks på 3. pladsen var slet ikke til start grundet sin ulykke i det foregående rally på Sardinien. Mesterskabet drejer sig dermed mere og mere hen i retning af at blive et internt opgør imellem de to Skoda-teamkammerater, Kopecky og Hanninen.

Foto: IRC

Resultat:
1: Freddy Loix/Frederic Miclotte – Skoda Fabia S2000
2: Jan Kopecky/Petr Stary – Skoda Fabia S2000 (+21,4)
3: Thierry Neuville/Nicolas Klinger – Peugeot 207 S2000 (+2:05,5)
4: Bernd Casier/Francis Caesemaeker – Skoda Fabia S2000 (4:01,6)
5: Andreas Mikkelsen/Ola Floene – Ford Fiesta S2000 (5:20,9)
6: Bruno Magalhaes/Carlos Magalhaes – Peugeot 207 S2000 (+6:06,2)
7: Michal Solowow/Maciej Baran – Ford Fiesta S2000 (7:24,5)
8: Luca Betti/Peirangelo Scalvini – Peugeot 207 S2000 (9:37,6)

Mesterskabsstilling – kørere:
1: Juho Hanninen – 42
2: Jan Kopecky – 39
3: Guy Wilks – 25
4: Bruno Magalhaes – 20
5: Kris Meeke – 15
6: Thierry Neuville – 11
7: Mikko Hirvonen – 10
-: Freddy Loix – 10
9: Paolo Andreucci – 8
10: Nicolas Vouilloz – 6

Mesterskabsstilling – konstruktører
1: Skoda – 98
2: Peugeot – 55
3: M-sport – 21
4: Subaru – 10
5: Ralliart – 8