I 2009 forløb Barum Rally i Tjekkiet perfekt, set ud fra en tjekkisk rallyfans synspunkt. Tjekkiske Jan Kopecky (billedet) vandt løbet bag rattet af en Skoda Fabia S2000. Det kunne ikke være bedre. Igen i år er Jan Kopecky at regne blandt favoritterne – og skulle han gå glip af sejren, så er sandsynligheden for at vinderbilen alligevel bliver en Skoda meget stor.

Det er let at finde en statistisk underbyggelse af hvorfor. Barum Rally er et asfalt rally og vinderen i samtlige IRC asfaltrallies indtil nu i 2010 har kørt en Skoda Fabia. Kun to kørere har i år været i stand til at vinde mere end ét IRC-rally, Juho Hanninen og Freddy Loix. De kører begge Skoda Fabia og de er begge på startlisten i Barum Rally. Og så var der lige den med at Kopecky vandt sidste år og netop nu ligger kun 7 point bag Hanninen i mesterskabsstillingen. Han er topmotiveret for at lukke hullet yderligere på sin hjemmebane.

Freddy Loix kører ikke en fuld sæson i år og kom oven i købet meget sent i gang. Men så er han ellers også kommet i gang for alvor. To rallies indtil videre og det er endt i to sejre. Ypres og Madeira – begge to asfaltrallies. Han bliver at regne med i toppen i Barum Rally, som han da også har vundet tidligere (i 2008).

Barum Rally bliver også det rally, hvor britiske Guy Wilks vender tilbage til hastighedsprøverne. Han har nødtvunget holdt pause siden han skadede sin ryg under en afkørsel på Sardinien i juni. Han kører for første gang i den faceliftede (og lidt bredere) Fabia, som de øvrige 3 kørere har anvendt med så stor succes. Men han er stadig lidt stiv i ryggen og det vil være en overraskelse, hvis han sætter hele feltet til vægs.

Det er der formentlig kun en kører, som ikke kører Fabia, som vil være i stand til. Det er Kris Meeke, som efterhånden må være rigtig sulten efter at vise, hvad han kan. Hvis ikke han er kørt af vejen, har hans Peugeot 207 S2000 svigtet og han har kun scoret point i 3 ud af 8 rallies i år. Men når Meeke kører problemfrit, så går det hurtigt og han kan meget vel være den enlige svale, som kan blande sig i Skoda-sværmen i Tjekkiet.

Man må dog heller ikke undervurdere de to unge kørere Thierry Neuville og Andreas Mikkelsen. Neuville er Meekes teamkammerat og har flere gange vist sig hurtig i år. Det samme gælder for Mikkelsen, som kører en Ford Fiesta S2000. Denne bil har haft stor succes i WRC’s Super 2000 serie, men det kniber mere for den at slå sig fast på IRC-scenen, selv om Mikko Hirvonen lagde ud med at vinde Monte Carlo i en Fiesta.

Et spændende indslag i Barum Rally er Proton-teamet, som igen stiller til start med et par Satria S2000. Sidst de var på banen var i Ypres Rally, hvor alle deres 3 biler udgik på de første prøver med identiske motorfejl. Det er der uden tvivl blevet kigget grundigt på hjemme i værkstedet, men derudover har teamet også ryddet bordet fuldstændigt på kørersiden. Sidst stillede man til start med Alister McRae, Chris Atkinson og den unge englænder, Tom Cave. Ingen af dem sidder i bilerne i Tjekkiet, hvor det i stedet er Niall McShea og Keith Cronin, som kører de to biler. McShea er ikke et helt ubeskrevet blad i international rally med en gruppe N WRC-titel fra 2004 i bagagen, men hans karriere har stået lidt stille de seneste år. Det omvendte er tilfældet med den kun 24-årige Keith Cronin fra Irland. Han vandt det engelske mesterskab i 2009 og er så småt ved at forsøge på at komme ud i den store verden. Protonen er på nuværende tidspunkt næppe en vinderbil, men det bliver spændende at se, om de to kørere kan markere sig.

Barum Rally er et asfalt rally, men prøverne er ikke så ligetil. De er meget hurtige og asfalten er på sine steder af en noget tvivlsom karakter, hvilket betyder det er meget vigtigt at have noter, som er 100% i orden. En del af prøverne går også igennem skovområde, hvor fugt fra en eventuel byge kan blive liggende på vejen meget længe også selv om vejret ellers er varmt og solrigt.

Rallyet begynder fredag aften med en enkelt prøve, men ellers er det lørdag og søndag, som står for de øvrige 16 prøver. En enkelt af dem er hele 29,09 kilometer lang og den skal køres to gange om lørdagen.

Foto: IRC