Belgiske Freddy Loix (billedet) har deltaget i 3 IRC-rallies i 2010 – og han har vundet dem alle 3. Men i Barum Rally i Tjekkiet var det først på de allersidste prøver, at belgieren begyndte at ligne en mulig vinder og vi skulle helt frem til den sidste prøve før sejren blev endeligt sikret.
Det var ellers meget længe Jan Kopecky, som så ud til at være på sikker kurs mod sejren. I begyndelsen af ralliet var han udfordret af Juho Hanninen, men efter finnen havde en afkørsel på den 5. prøve, hvor han spandt rundt med høj fart og kurede baglæns ind i et træ, havde Kopecky et forspring på omkring 20 sekunder, som han holdt – næsten – til slutningen.
Rallyet var præget af vekslende vejrforhold, hvor regn og tørvejr skiftede flere gange undervejs og det betød, at rigtig mange kørere måtte en tur af vejen undervejr. For nogle betød det udgået, mens andre slap mere heldigt og kunne fortsætte med større eller mindre tidstab. Et mindre tidstab var hvad Juho Hanninen slap med og det gjaldt også franske Bryan Bouffier, som i en Peugeot 207 hele tiden satte toptider, men som grundet et par mindre udflugter udenfor ruten ikke helt var oppe hos Kopecky.
Men det ændrede sig på den 14. af de 17 prøver, hvor den førende Jan Kopecky ikke kom i mål. Denne gang var det ham, som måtte have en tur af vejen og selv om bilen var uskadt, så kunne han ikke få den tilbage igen. Nu var det pludselig Bryan Bouffier, som var forrest, men det var med Freddy Loix kun 3,2 sekunder bagefter. Den føring udbyggede Bouffier med yderligere 4 sekunder på næste prøve og det virkede som om franskmanden havde godt greb om tingene. Men lige efter starten på næstsidste prøve var han en lille tur udenfor vejen og det bekskadigede baghjulsophænget, så han mistede 10 sekunder til Freddy Loix.
Belgieren var dermed i front inden sidste prøve, men kun med 3,8 sekunder, så alt kunne stadig ske. Det gjorde det sådan set også, men det var igen Bouffier, det gik ud over. Inde på prøven løsnede en slange i motorrummet sig og lukkede vand ud over forhjulene, så franskmanden kørte i grøften. Inden han fik bilen op på vejen igen og sat slangen fast var det gået næsten 7 minutter og han forsvandt helt ned på en 10. plads. Et magert udbytte efter en strålende indsats.
Loix kunne dermed ikke hindres i at tage sin 3. sejr ud af 3 mulige i år. Bag ham rykkede Juho Hanninen op på en 2. plads, hvilket betød, at han kunne øge sit forspring i mesterskabet en lille smule overfor Jan Kopecky, som efterhånden er den eneste reelle udfordrer, som er tilbage. Med sejren rykkede Freddy Loix op på 3. pladsen i mesterskabet med samme pointtal som Bruno Magalhaes, som ikke deltog i Tjekkiet. Ikke dårligt, når man tænker på at belgieren kun har kørt 3. rallies. Hans sejr var også hans 6. ialt i IRC-rallies og det bragte ham op som den kører, der har vundet flest IRC-rallies. Næstbedst er Kris Meeke, som har vundet 5 sejre.
Foto: IRC
Resultat:
1: Freddy Loix (B)/Frederic Miclotte (B) – Skoda Fabia S2000
2: Juho Hanninen (FIN)/Mikko Markkula (FIN) – Skoda Fabia S2000 (+25,0)
3: Pavel Valousek (CZ)/Zdenek Hruza (CZ) – Skoda Fabia S2000 (+1:20,2)
4: Kris Meeke (GB)/Paul Nagle (IRL) – Peugeot 207 S2000 (+1:57,6)
5: Andreas Mikkelsen (N)/Ola Floene (N) – Ford Fiesta S2000 (+2:33,9)
6: Vaclav Pech (CZ)/Petr Uhel (CZ) – Mitsubishi Lancer Evo IX (+3:07,4)
7: Guy Wilks (GB)/Phil Pugh (GB) – Skoda Fabia S2000 (+3:41,1)
8: Jaromir Tarabus (CZ)/Daniel Trunkat (CZ) – Ford Fiesta S2000 (+5:18,0)
Mesterskabsstilling – kørere: (7 bedste placeringer)
1: Juho Hanninen – 56
2: Jan Kopecky – 47
3: Freddy Loix – 30
4: Bruno Magalhaes – 30
5: Kris Meeke – 28
6: Guy Wilks – 27
7: Andreas Mikkelsen – 13
8: Thierry Neuville – 11
9: Mikko Hirvonen – 10
10: Paolo Andreucci – 8
Mesterskabsstilling – konstruktører
1: Skoda – 140
2: Peugeot – 87
3: M-sport – 31
4: Ralliart – 22
5: Subaru – 11