Så er det tid til at tage hul på 2010-mesterskaberne. Traditionen tro er det Rally Monte Carlo, som er årets første store rally og i år er det – som i 2009 – en del af IRC-mesterskabet.

Rally Monte Carlo var i mange år en fast bestanddel af VM-serien, men tilsyneladende befinder løbet sig godt i IRC-serien. Rally Monte Carlo har altid været et helt særligt rally. Selv om det er navngivet efter den lille bystat, Monte Carlo, så var rallybilerne i praksis kun i Monte Carlo til start og mål – samt af og til for at køre et par omgange på Formel 1 banen. Det harmonerede ikke særlig godt med VM-serien, da denne drejede hen imod mere og mere kompakte rallies, som aldrig bevægede sig ret langt væk fra et central udgangspunkt.

Den slags ser man stort på i IRC-serien, hvor de enkelte rallies i højere grad får lov til at beholde deres særpræg. Derfor indeholder Rally Monte Carlo nu igen gamle, traditionsrige hastighedsprøver, som ligger langt væk fra selve Monte Carlo. Desuden bliver ralliet også hovedsageligt afviklet på hverdage i stedet for i week-enden. Et trick til at holde tilskuertilstrømningen nede. Køres rallyet i week-enden er der garanti for trafikal nedsmeltning på de små bjergveje i området.

Det er heller ikke fordi startfeltet har lidt synderligt under, at Rally Monte Carlo ikke længere er et VM-rally. Netop til dette løb er de kørere, som i år vil kæmpe om IRC-mesterskabet, suppleret med et par ekstra, store navne. Således stiller de faste VM-kørere Mikko Hirvonen og Sebastien Ogier begge til start og vi skal ikke mange år tilbage før Stephane Sarazzin og Toni Gardemeister også var VM-fabrikskørere.

Den regerende IRC-mester, Kris Meeke, får derfor nok at se til med at få sit titelforsvar sat i gang med en topplacering. Han kører igen i år i en Peugeot 207 Super 2000 og kan se frem til en storstilet udfordring fra Skoda. Jan Kopecky, som i 2009 var nærmeste udfordrer til Meeke, kører igen i en Fabia Super 2000 ligesom Juho Hanninen. Men derudover kører Guy Wilks i år også Skoda Fabia. Det er den britiske Skoda-importør, som efter en prøve i det skotske IRC-rally i 2009 har sagt god for en fuld sæson med Guy Wilks i 2010.

På bilfronten er der en nyhed i Monte Carlo, som vil tiltrække sig stor interesse. Det er Fords nye Fiesta Super 2000 og man går ikke i små sko til debuten, for det er ingen ringere end Mikko Hirvonen, som skal køre bilen. Med den chauffør bliver den nye bils egenskaber virkelig sat under lup. Hvis ikke Hirvonen kan bringe Fiestaen frem i front – hvilken privatkører vil så turde binde an med bilen?

Og der er mere, som vil tiltrække sig opmærksomhed! Kigger man lidt ned på startlisten vil man finde et meget interessant navn. Der har her hen over vinteren været megen snak om Kimi Raikkonens nært forestående debut i WRC-serien, men han er ikke den eneste Formel 1 kører med interesse for rally. I Rally Monte Carlo stiller Robert Kubica til start i en Renault Clio R3. Bilen er kun to-hjulstrukken, så Kubica vil ikke kunne blande sig blandt de forreste, men derfor bliver det alligevel meget spændende at følge ham.

Rally Monte Carlo strækker sig over 4 dage med start onsdag d. 20/1 og mål den følgende lørdag. I den tid bliver rallyet dækket intensivt på Eurosport, som vil sende direkte fra adskillige hastighedsprøver.