Ganske som det seneste IRC-rally i Rusland kommer week-endens Rally Madeira ikke til at byde på et direkte opgør imellem de førende i mesterskabet. Men alligevel er der lagt op til et spændende løb.
I Rusland var det de stærkeste Peugeot-teams, som havde valgt at sidde over. Noget som SKoda’erne udnyttede til fulde da Juho Hanninen vandt overbevisende mens Jan Kopecky rykkede op på en andenplads i den samlede mesterskabsstilling, kun 1 point bag den førende Kris Meeke.
Denne gang er Kris Meeke, Freddy Loix og Nicolas Vouilloz på plads med deres Peugeoter – men nu er det så Skoda-teamet, som har valgt at stå over. En situation, som den førende Kris Meeke er fuldt ud klar over, at han skal udnytte. Der er ganske enkelt ikke råd til at miste point og da slet ikke når nærmeste konkurrent ikke vil kunne score nogen overhovedet.
Men selv om Skoda’erne ikke er på startlisten bliver der ikke tale om let spil for den førende Kris Meeke. De umiddelbart nærmeste konkurrenter er hans to mærkefæller, hvor især Freddy Loix har en høne at plukke med britten, efter Meeke slog Loix på dennes hjemmebane i Ypres Rallyet.
Der er dog også et par outsidere, som bliver spændende at følge. Abarth Grande Puntoerne har indtil videre ikke haft den helt store sæson i år. Sporadisk har de været hurtige, men tempoet har ikke rigtig været der til et helt rally endnu i år. Det bliver der måske rettet op på denne gang, hvor italienske Luca Rosetti stiller til start og oven i købet har fået tildelt startnummer 1. Italieneren har en ganske imponerende fortid i IRC, hvor han i perioden 2007-2008 vandt hele 4 IRC-rallies i træk! I 2009 har han indtil nu koncentreret sig om det italienske mesterskab, bortset fra en start i Monte Carlo Rally, hvor han dog udgik tidligt efter en afkørsel.
En anden outsider er britiske Guy Wilks, som igen stiller op med den Proton Satria, som debuterede i Ypres Rally for en lille måned siden. Bilen er ganske ny i Super 2000 sammenhæng, men den bed godt fra sig både i Ypres Rally og i Rally Rusland. Begge gange rendte Wilks dog også ind i lidt problemer, men alt i alt er den nye Satria kommet rigtig godt fra start.
Ialt 70 teams er på startlisten og de skal igennem 21 hastighedsprøver på ferieøen Madeira.