Rallyet på Madeira var spændende at følge. Der var konstant kamp om podieplaceringerne og efter hver eneste prøve var der nogle af de forreste, som kun var skilt af få sekunder. Til slut var der dog ingen, som kunne holde Freddy Loix (billedet), som tog sin anden sejr af to mulige i år.
Dramatik var der straks fra starten. Sidste års vinder, Bruno Magalhaes, blev sat tilbage allerede på første prøve fredag morgen, hvor han fik en punktering, som satte ham to minutter bagud. På næste prøve satte han fuld fart på i bestræbelserne på at indhente tabet, men det endte blot i, at hans Peugeot røg af vejen, da bremserne svigtede, og så var det helt slut for ham.
I stedet var det Freddy Loix (Skoda) og Luca Rossetti (Abarth), som kæmpede intenst om førstepladsen. Føringen skiftede stort set efter hver eneste prøve, indtil Freddy Loix efter prøve 7 var i stand til at holde den. Rossetti havde dog på ingen måde givet op og var kun en håndfuld sekunder bagude. Men på dagens næstsidste prøve – rallyets 12. – ramte Rossetti en bjergvæg og så var hans rally slut.
Loix havde nu en mere solid føring på næsten 20 sekunder over Kris Meeke. Men nu var det andenpladsen, som der var kamp om, for kun to sekunder efter Meeke fulgte Jan Kopecky, som – på trods af at det var første gang, han deltog i Rally Madeira – konstant kørte toptider.
Meeke og Kopecky fik ikke afgjort deres mellemværende i løbet af fredagen og heller ikke på de første prøver lørdag, hvor kun få tiendedele skilte dem på de enkelte hastighedsprøver. Meeke måtte dog slippe Kopecky forbi, da generatoren svigtede, men han mistede kun få sekunder og efter at have repareret bilen inden næste prøve, satte han hurtigste tid af alle og genindtog andenpladsen. En spændende dyst, men den fik en brat ende, da Meekes Peugeot opgav ånden på prøve 17.
Det fik utilsigtede konsekvenser for de to Skoda-kørere, Jan Kopecky og Juho Hanninen. Begge opdagede for sent en stor mængde olie fra Meekes bil i et hurtigt sving. Kopecky reddede situationen og var nu sikkert på andenpladsen i rallyet, men Hanninen strejfede en bjergvæg og det førte til at han punkterede nogle kilometre senere. Han nåede mål på prøven, men var nu faldet ned som nummer 4, så nu var det 3. pladsen, som der var tæt kamp om.
Den nederste podieplads var nu besat af portugiske Miguel Nunes (Peugeot), som havde et forspring på 6,6 sekunder til Hanninen med 4 prøver tilbage i rallyet. Hanninen nappede et par sekunder på prøve 18 og igen på prøve 19 inden han på næstsidste prøve kunne gå forbi Nunes og genindtage 3. pladsen. Herefter indstillede Nunes kampen og den sidste, lange prøve på 22 kilometer bragte inden ændringer.
Freddy Loix kom med sejren op på at have vundet 5 IRC-rallies i alt og det er sammen med Kris Meeke en rekord. Kopecky og Hanninen befæstede deres føring i mesterskabet, men da tjekken kom først i mål rykkede han lidt tættere på Hanninen.
Foto: IRC
Resultat:
1: Freddy Loix (B)/Frederic Miclotte (B) – Skoda Fabia S2000
2: Jan Kopecky (CZ)/Petr Stary (CZ) – Skoda Fabia S2000 (+37,8)
3: Juho Hanninen (FIN)/Mikko Markkula (FIN) – Skoda Fabia S2000 (+2:25,8)
4: Miguel Nunes (P)/Victor Calado (P) – Peugeot 207 S2000 (+2:42,7)
5: Vitor Sa (P)/Nuno Rodrigues (P) – Peugeot 207 S2000 (+3:13,7)
6: Felipe Freitas (P)/Daniel Figueiroa (P) – Mitsubishi Lancer Evo X (+9:03,2)
7: Joao Magalhaes (P)/Jorge Pereira (P) – Mitsubishi Lancer Evo X (+9:29,0)
8: Pedro Peres (P)/Tiago Ferreira (P) – Mitsubishi Lancer Evo IX (+10:39,8)
Mesterskabsstilling – kørere:
1: Juho Hanninen – 54
2: Jan Kopecky – 47
3: Bruno Magalhaes – 30
4: Guy Wilks – 25
5: Kris Meeke – 23
6: Freddy Loix – 20
7: Thierry Neuville – 11
8: Mikko Hirvonen – 10
9: Andreas Mikkelsen – 9
10: Paolo Andreucci – 8
Mesterskabsstilling – konstruktører
1: Skoda – 122
2: Peugeot – 82
3: M-sport – 26
4: Ralliart – 19
5: Subaru – 11