Rally Madeira bragte endnu en spiller ind på banen i årets mesterskabskamp. Italienske Giandomenico Basso fik med en sejr sin sæson bragt tilbage på sporet.
Hvis Jan Kopecky fra Skoda-teamet har siddet og fulgt med på internettet under Rally Madeira, så har han gnedet sig i hænderne. Inden rallyet var han kun 1 point fra den førende Kris Meeke, men da hans team havde valgt at sidde over i Rally Madeira, var faren for atter at blive hægtet af i pointstillingen overhængende.
Men hans to nærmeste konkurrenter, Kris Meeke og Freddy Loix, fik på ingen måde let spil på Madeira. Abarth Grande Puntoerne, som ellers hidtil ikke har gjort så meget væsen af sig i årets IRC-rallies, var fra starten som genfødte og især Giandomenico Basso udviste stor sikkerhed.
Men heller ikke han havde let spil. Lokale kørere viste sig denne gang at være en hård nød at knække og til det sidste pressede den regerende portugisiske mester, Bruno Magalhaes, hårdt på i sin Peugeot 207. Helt til allersidste prøve var kampen om førstepladsen tæt, men selv om Magalhaes vandt den sidste prøve kunne Basso tage den endelige sejr med et forspring på sølle 3,5 sekunder.
Efter de to fulgte nok en kører, som ikke deltager i hele IRC-serien: Alexandre Camacho, som kunne holde Nicolas Vouilloz bag sig. Først derefter – på en femteplads – finder vi den mesterskabsførende Kris Meeke, som dermed ikke øgede sit forspring over Jan Kopecky synderligt. Han kunne dog holde Freddy Loix bag sig, idet belgieren måtte se sig henvist til en 6. plads med kun 6,5 sekunder. Også her var der en tæt dyst hele rallyet igennem.
Og så var de to mesterskabskombatanter endda lidt heldige med at få en 5. og 6. plads i hus. Det meste af rallyet lå de nemlig bag italienske Luca Rosetti, som i en Abarth Grande Punto var godt på vej til at nappe 4. pladsen fra Voullioz, da han kørte af vejen og måtte udgå 5 prøver før mål.
Med dette resultat er der nu 4 kørere med i kampen om mesterskabet: Meeke, Kopecky, Basso og Loix. Og oven i købet kører de i 3 forskellige bilmærker (Peugeot, Skoda og Abarth). De sidste løb i serien bliver meget spændende.