Forud for årets 7. IRC rally ligner IRC-mesterskabet et internt Skoda-opgør imellem teamkammeraterne Juho Hanninen og Jan Kopecky (billedet), som begge er langt foran de øvrige kørere i mesterskabet. Men håbet er ikke ude for de øvrige.
Hvordan hænger det sammen? Nærmeste konkurrent til de to er britiske Guy Wilks, som er 14 point bagude. Men Wilks kommer slet ikke til start på Azorerne, da han revnede et par knogler i ryggen i sin afkørsel tidligere på årets på Sardinien og han dukker tidligst op igen i næste IRC-rally på Madeira.
Næst i rækkefølgen er Bruno Magalhaes, som er 19 point efter Kopecky. Men Magalhaes har ikke rigtig fået nogle topresultater kørt hjem i år. Hans point er scoret på stabil kørsel, som har givet ham en lang række sekundære placeringer. Ikke just mesterskabskørsel.
Endelig har vi sidste års mester, Kris Meeke. Selv om han har vundet 1 rally i år, så er han hele 24 point bagefter, fordi han er udgået talrige gange – ofte som følge af mere eller mindre voldsomme afkørsler.
Så hvem kan true en Juho Hanninen, som kun er 18 point fra at have scoret maksimum efter de første 6 løb – eller for den sags skyld Kopecky, som kun er 3 point efter ham? Faktisk alle de ovennævnte! Forklaring følger.
Hemmeligheden er gemt i pointsystemet. I modsætning til mange andre mesterskaber, så skal IRC-kørerne ikke tælle alle afdelinger med i pointregnskabet. Det er de 7 bedste rallies, som er tællende og med 6 rallies tilbage i serien så kan mesterskabet i teorien vindes af en kører, som slet ikke har været til start i et rally endnu – forudsat han vinder alle de resterende løb. Det er selvfølgelig ikke særlig sandsynligt i så tæt et mesterskab som IRC, men det betyder, at de 3 ovennævnte kørere stadig har noget at kæmpe for.
Selv om Kris Meeke kun er 5’er i mesterskabet i øjeblikket er han nok stadig den farligste konkurrent for de to Skoda-kørere. Meeke har farten til at vinde løb, men han har nok lige kørt lovlig meget på kanten hidtil i år. Det er som om han pinedød har ville vinde HVER gang og den taktik har givet bagslag indtil nu. Op til rallyet på Azorerne har han proklameret, at han vil være lidt mere henholdende, men da det var ham, som vandt rallyet sidste år vil en henholdende tempo efter hans målestok ganske sikkert være nok til at holde ham i den skarpe ende af feltet.
Magalhaes må heller ikke afskrives denne gang. Portugiseren har som nævnt ikke rigtig været en faktor i årets rallies, men han er nået i mål hver gang og har høstet en god håndfuld point. På Azorerne kommer han for første gang til et rally, som han har kørt tidligere og sidste år kæmpede han med om podieplaceringerne indtil han fik tekniske problemer. Han kan let blive mere synlig på resultatlisten end hidtil i år.
Norske Andreas Mikkelsen bliver også spændende at følge. Han kører i en Ford Fiesta S2000, som i S-WRC hidtil har vist sig at være den bil, man bør have, hvis man vil kæmpe med om sejren. I IRC har bilen ikke været brugt så meget (udover Mikko Hirvonens sejr i Rally Monte Carlo), så det bliver interessant at se, om Mikkelsen kan føre den frem i front.
Rallyet begynder torsdag eftermiddag og slutter lørdag. Det kan som sædvanligt for IRC-rallies følges på Eurosport.
Foto: IRC