Støvet har knapt lagt sig efter Rally Curitiba før IRC-kørerne skal i gang igen. Nok engang er det i Sydamerika, der skal køres, men rallybilerne har alligevel skullet transporteres hele 2200 kilometer for at nå ned til Rally Argentina.

Igen er der tale om et grusrally. Ganske vist er der to prøver med asfalt, men det drejer sig om to gennemkørsler af en SuperSpecial i startbyen, Carlos Paz. Denne prøve er på 3,3 km, så ud af en samlet prøvelængde på 240 km bliver asfaltdelen af rallyet ikke afgørende – med mindre noget går helt galt for en kører. Man ved aldrig helt med SuperSpecial prøver.

Grusvejene har en noget anden karakter, end dem ICR-kørerne netop har oplevet i Brasilien. Overfladen er mere sandet, hvilket betyder at prøverne lettere bliver opkørte ligesom det er tungere at arbejde i for bilerne. Det betyder, at de kørere, som kører i gruppe N biler står stærkere i forhold til Super 2000 kørerne, end de ellers gør, fordi gruppe N bilerne med deres turbomotorer har et større moment at gøre godt med, når der skal bestilles noget.

Langt de fleste kørere, som deltager i IRC-serien – og i hvert fald alle de førende i mesterskabet i øjeblikket – kører i Super 2000 biler, så deres indbyrdes konkurrence er upåvirket. Men netop i Argentina er der mange, stærke lokale kørere tilmeldt og de kører alle i gruppe N Mitsubishi og Subaru. Da disse kørere også kan score point til mesterskabet, er det forståeligt, at IRC-kørerne ser lidt med bekymring på hvor stærke de lokale kørere kan være.

I Rally Curitiba var vinderen, Kris Meeke, den eneste IRC-kører, som havde erfaring med prøverne fra tidligere deltagelse. I Argentina står det mere lige – mange af kørerne har nemlig lidt sporadisk erfaring med Rally Argentina, men for de fleste ligger det en del år tilbage. For selv om Rally Argentina er nyt i IRC-sammenhæng, så har det en mangeårig fortid som en del af Verdensmesterskabet og i den forbindelse har både Kris Meeke, Guy Wilks og Juho Hanninen for år tilbage været i Argentina. Mere frisk erindring om rallyet har Nasser Al-Attyiah, som i Argentina begynder sin IRC-sæson i en Skoda Fabia S2000. Han vandt gruppe N i Rally Argentina sidste år og betegner rallyet som sit favoritrally.

En anden stærk indsats må kunne forventes af argentinske Federico Villagra, som mest ses i WRC-sammenhæng i en Munchi Ford Focus WRC. Han optræder som en engangsforestilling i IRC i sit hjemlands rally og stiller op i en Ford Fiesta S2000. Fiestaen har haft megen succes i år med sejr i Rally Monte Carlo og var i det netop overståede WRC-rally i Mexico også klart den hurtigste Super 2000 bil.

Endelig har vi de argentinske gruppe N kørere. Her er det mest kendte navn Gabriel Pozzo, som i mange år har kørt gruppe N i WRC-rallies. Marcos Ligato er også en mand, som har været set på den WRC-scenen og derudover er der en lang stribe kørere, som med deres kendskab til rallyet og deres – måske – mere egnede gruppe N biler, vil kunne bidrage til spændingen i rallyet.

Rally Argentina begynder d. 19. marts om aftenen med første gennemkørsel af SuperSpecial prøven i Carlos Paz, hvorefter kørerne lørdag og søndag afgør rallyet på grusprøverne omkring byen. Som sædvanligt kan rallyet følges på Eurosport, men grundet tidsforskellen bliver det meget sent lørdag og søndag aften.

Foto: IRC