2011 tegner på mange måder til at blive en interessant sæson både på den tekniske side og blandt kørerne.

Pirelli er tilbage som dækleverandør, og tests har indtil videre vist, at dækslid helt sikkert bliver et issue i år. Biler og kørere, som er ”rare” ved dækkene, vil have en fordel.

KERS er tilbage og denne gang i stort set alle biler undtagen Lotus, Virgin og HRT, som i hvert fald starter sæsonen uden. Justerbar hækvinge er blevet introduceret i håb om flere overhalinger, men er forbundet med så mange regler, at den kan vise sig ubrugelig i praksis.

Ikke flere dobbelte diffusere – det kreative smuthul i reglementet fra 2009 er nu lukket, og man er tilbage ved den enkelte diffuser med mindre downforce til følge. Slut er det også med F-ducts, McLarens F-duct var endnu et kreativt indslag, som hurtig vandt indpas hos næsten alle de større teams, men det hul i reglementet er også blevet lukket.

Og betyder alt dette så noget for magtfordelingen blandt de respektive teams i formel 1? Umiddelbart ikke spor, eller i hvert fald ikke ret meget.

Lad os tage et kig på top 5 fra 2010:

1. Red Bull Racing

Red Bull har feltets absolut bedste designer – der er Adrian Newey, og så er der alle de andre. Bilen har vist god fart i alle tests og været klippestabil. Vi gætter på at den i hvert fald til sæsonstarten vil være bilen, der skal slås.

2. Ferrari
Ferrari havde en meget blandet sæson i 2010, og der ligger et enormt pres på den italienske hest om at 2011 skal være året, hvor det hæderkronede team igen skal være øverst på skammelen. Læg dertil nogle gode tests og meget få tekniske problemer med den nye bil – så har vi her nok bedste bud på en tidlig konkurrent til Red Bull

3. McLaren-Mercedes
McLaren  ser ud til, i hvert fald at dømme ud fra tests før sæsonstart, at være det team i toppen, som kæmper mest med at få det hele til at gå op i en højere enhed. Både motorproblemer og diverse performance-problemer lover umiddelbart ikke godt for McLarens sæsonstart. En sen opdatering kan være mirakelkuren, og rygterne om lidt fedtspilleri med omgangstiderne har også været rundt i paddock.

Årets Joker?

4. Mercedes GP
2010 levede givetvis ikke op til hverken Mercedes’, Ross Brawns eller kørernes forventninger. Har muligvis feltets bedste motor – men hvad med chassiset? Tests har ikke vist, at teamet er klar til at blande sig i toppen fra start, men vurderingen lyder alligevel at Mercedes GP kommer til at være med i den sjove ende. Også her har en sen opdatering vist sig nyttig – men de kan mangle det sidste til Red Bull Racing og Ferrari.

5. Lotus Renault GP

Viste god form i 2010, og på trods af at de til sæsonstarten må undvære Robert Kubica, ser teamet stadigvæk fornuftigt ud. Efter signende skulle Renault-chassiset dog være et af dem, som er hårdest ved dækkene. Til gengæld har de et par interessante nyskabelser rent teknologisk, hvor et nyt og markant anderledes udstødningssystem er det mest spændende. Det kan have lige så stor betydning som den dobbelte diffuser i sin tid havde – det anslår Mercedes GP’s tekniske direktør, Ross Brawn i et interview med Autosport. Men viser systemet sig at være en succes, er spørgsmålet hvor længe de har det for sig selv.

Hvad betyder det så for det interessante mesterskab – kørernes? Et gæt er, at mesterskabet anno 2011 kommer til at blive en tæt kamp mellem den forsvarende mester Sebastian Vettel og Fernando Alonso. Vettel har hele pakken – bilen, alderen, hurtigheden, lidt mere moden end sidste år og rider på en bølge af succes. Alonso kan matche det næsten – han har bilen, som måske ikke er lige så hurtigt som Red Bulls, men burde være bedre ved dækkene, er mere aggressiv end Vettel og mere erfaring i bagagen. Herefter følger en tæt konkurrence mellem de næste, men et kvalificeret bud på forfølgerne må være i nogenlunde rækkefølge:

  1. Lewis Hamilton
  2. Mark Webber
  3. Jenson Button
  4. Nico Rosberg
  5. Felipe Massa
Vinderen anno 2011?

Mens McLaren nok ikke kommer flyvende fra start, vil teamet givetvis komme efter det, og med et af de bedste kørerlineups i feltet, skal de nok komme efter det. Lewis Hamilton er et af de største talenter, mens Jenson måske ikke er nær så hurtig, så har han en eminent evne til at spare sine dæk – en evne, som kan vise sig helt uvurderlig i den kommende sæson. Mark Webber sniger sig inden mellem Hamilton og Jenson alene på grund af at han sidder i en Red Bull RB7, som vil score point i næsten alle løb.

Mercedes GP er den store joker og kan vise sig at blive måske den største konkurrent for Red Bull / Ferrari-parløbet i front. Når det alligevel kun er Nico Rosberg, som er på listen, er det fordi han i 2010 næsten konsekvent var hurtigere end Michael Schumacher, og trods ændringer i MGP W02’s balance, er det tvivlsomt, om det vil ændre sig i 2011. Felipe Massa havde en elendig 2010-sæson og er under pres internt for at komme nærmere Alonso i pace.

Et endelig bud på overskriften, når lysene slukkes efter 2011 sæsonen:

Vettel vinder tæt mesterskab for andet år i træk, og cementerer samtidig teammesterskabet for Red Bull Racing.