Sommervejr og gammel mekanik drillede deltagerne på Padborg Park

At deltage i en historisk weekend på en dansk racerbane i midten af juni kan godt give masser af udfordringer for deltagerne. Det var således tilfældet på Padborg Park, hvor tredje runde af mesterskaberne i de historiske bilklasser blev afviklet i weekenden.

Flere kørere løb således ind i mekaniske problemer med deres biler, som i flere tilfælde var mere end 50 år gamle, og selv om man godt vidste, hvad der skulle udskiftes af mekaniske dele, var det ikke nødvendigvis noget, man havde liggende som hyldevarer i servicevognen. Således var der flere klasser, hvor startfelterne blev mindre og mindre for hver start i takt med, at teknikken strejkede.

Den anden udfordring leverede vejret. Hvor lørdagen havde budt på solskin og en knastør racerbane, blev kørerne mødt af regn og våd asfalt søndag formiddag. Det fik flere til at spare på materiellet, men det fik også nogle til at satse. Eksempelvis valgte Claus Møller, Horsens, som en af ganske få at sætte glatte slicksdæk på sin historiske formelvogn, og mens mange konkurrenter kæmpede for at holde liv i deres regnvejrsdæk på en bane, som blev mere og mere tør, kunne han tage en sejr. Med to sejre og en andenplads endte han som weekendens bedste kører i klassen for historiske formelvogne.

Det vel nok bedste løb under den historiske weekend leverede feltet af historiske biler bygget op til 1971 med motorer under 1.300 cm3.

Her blev publikum vidne til en række nærkampe blandt Kenneth Andersen, Vejby, Gert Jensen, Frederikssund, Kim Jensen, Lemvig, Jimmy Juelshøj, Karlslunde, Benny Kristensen, Løvel, og Lars Laursen, Hørning. Utallige gange skiftede kørerne i sekstetten positioner, og det skete hele tiden med skyldig hensyntagen til de mere end 50 år gamle biler, der spændte fra en forhjulstrukket Austin Cooper til Sunbeam Imp, NSU 1200TT og Fiat Abarth 1000TC, som allerede var med hækmotor og baghjulstræk.