Munkebjerg Hill Climb fejrede bilismens kulturhistorie
Med den snævrest mulige margin vandt rallykøreren Heino Mejer fra Horsens søndag for niende gang Munkebjerg Hill Climb. I sin Volvo 242 Turbo fra 1983 var han i mål præcis ét sekund hurtigere end lokalmatadoren Erik Pedersen fra Børkop i en Mazda RX-7 Wankel fra 1979.
”Jeg kiksede et gearskift i andet heat, det kostede,” smilede Erik Pedersen ved mål på toppen af Munkebjerg.
”Jeg fik en dårlig indgang på sidste sving i tredje heat, det kostede også lidt,” smilede Heino Mejer tilbage.
Begge de to kørere stillede op i 100 % historisk korrekte biler, nøjagtig som fabrikkernes tuningsafdelinger havde designet dem for 40-45 år siden.
En tusindtallig tilskuerskare fejrede bilismens kulturhistorie på Munkebjerg. Mange af bilerne var mellem 90 og 100 år gamle, den ældste en Salmson VAL 3 fra 1924 kørt af Per Nielsen fra Slangerup. Op ad den stejleste del af bjerget tøffede den afsted i 1. gear med 20 kilometer i timen, klappet frem af publikum, mens favoritterne samme sted kørte langt over 100.
”Med 98 deltagere var vi meget tæt på deltagerrekord, og hvad publikum angår har jeg aldrig set flere tilskuere end i dag,” erklærede en tilfreds løbsleder Uffe Madsen fra Historisk Motor Sport Danmark ved mål.
I Munkebjerg Hill Climb kører deltagerne med et minuts mellemrum mellem hver bil fem gange op ad Danmarks eneste ægte bjergvej fra Vejle Fjord til Munkebjerg Hotel.
”Munkebjerg Hill Climb havde ikke kun mange deltagere og tilskuere, men fejrede også bilismens kulturhistorie i Danmark over mere end 100 år,” siger Uffe Madsen fra Historisk Motor Sport Danmark.








