Den mest interessante klasse set med danske øjne er måske GTE pro klassen? Der hele 3 biler med Danske chauffører, ud af de i alt 14 biler som er til start i klassen.
De 3 danske biler med Danske chauffører er #95 Aston Martin med Nicki Thiim, Marco Sørensen og Darren Turner. #77 Dempsey-Proton Racing med en Porsche 911 RSR (2016) kørt af blandt andre Michael Christensen og #63 Corvette Racing med en Chevrolet Corvette C7.R kørt af blandt andet Jan Magnussen.
GTE pro klassen er en broget sammensætning af bilfabrikker, strækkende sig fra Ferrari over til Ford. Hele GTE pro feltet har ikke været samlet før de mødtes på testdagen, den 5. juni. Testdagen faldt særdeles fordelagtigt ud for Jan Magnussen og Corvette Racing, da de satte dagens hurtigste til for klassen og det var 3:55.122. Jan Magnussen og teamet havde også brug for denne succes oplevelse, efter sidste års meget uheldig exit allerede før løbet kom i gang.
GTE pro klassen var virkeligt close race, på testdagen, hvor hurtigste tid blev sat af Corvette Racing og tiden var 3:55.122 . Samtidigt var langsomste GTE pro bil #77 Dempsey – Proton Racing(Michael Christensen) med tiden 3:56.990, så lige rundt 1,8 sekund imellem top og bund, hvilket helt sikker vil være mindre i race pace, så der er lagt op til en benhård fight i pro klassen.
Bilerne i GTE pro klassen er den nyeste generation af biler fra det pågældende bilfabrikker, men nogle biler er alligevel opdaterede modeller i forhold til 2015. De helt nye i år er Ferrari 488 GTE og Ford GT, og resten må betegnes som opdaterede biler, hvilket ikke nødvendigvis er dårligt.
Som jeg ser GTE pro klassen i år kommer kampen til at stå imellem Chevrolet Corvette C7.R og Porsche 911 RSR (2016), fra Porsche Motorsport, med Ferrari 488 GTE som outsider. Jeg fornemmer ikke helt at Ford er oppe i fart endnu til at blande sig i topstriden med deres helt nye og meget flotte Ford GT.
Set med Danske øjne ser det desværre ikke så godt ud. #95 Aston Martin Vantage V8 aka Dane Train har ikke vist speeden endnu I år, I de første to WEC løb, men det kan selvfølgeligt være helt anderledes når vi kommer til Le Mans banen. Deres tid på testdagen var 3:56.191, hvilket er 1 sekund langsommere end Jan Magnussens tid I Corvetten. #77Dempsey – Proton Racing med Michael Christensen, satte den absolut langsomste pro tid på testdagen og det var 3:56.990, så her skal der arbejdes hårdt for at finde farten.
Det betyder at vi lige nu tror på at Corvette kan gøre det igen, og vi håber selvfølgeligt på at #63 Corvetten med Jan Magnussen trækker det længste strå, så han og teamet kan få oprejsning i forhold til 2015 løbet.
Kvalifikationen bliver en benhård fight imellem alle, da feltet er så tæt. Vi kan meget vel blive vidne til en overraskelse i kvalifikationen, i skikkelse af AF Corse og deres helt nye Ferrari 488 GTE som vi ved, har kørt rigtigt stærkt ved flere lejligheder. Min vurdering omkring kvalifikationen er at vi kommer under tiden fra sidste år, som var 3:54.982 , iøvrigt sat af Aston Martin.
Jeg glæder rigtigt meget til at opleve et stort felt af GTE pro klassen, og håber på at holdbarheden er stor, så vi bliver vidne til benhård 24 timer fighte hele vejen.