GTE am klassen er, set med Danske øjne, meget interessant fordi her er der to bil med dansk deltagelse. #60 Formula Racing køres af den første Danske kvinde som skal køre 24 timers løbet på Le Mans. Hun kommer til at dele bilen med Mikkel Mac og Johnny Laursen. Den anden Danske ekvipage er #88 – Abu Dhabi-Proton Racing, med blandt andet David Heinemeier Hansson
Klassen består af 13 biler, fordelt på 4 forskellige bilmærker, og det er Chevrolet Corvette C7-Z06, Ferrari F458 Italia, Aston Martin Vantage V8 og Porsche 911 RSR.
Danske Formula racing stiller til start med startnummer #60, i en Ferrari F458 Italia, og på testdagen kom deres omgangstider ikke under 4 minutter grænsen. Deres bedste tid var 4:00.415, sat af Mikkel Mac. De to andre på holdet er Johnny Laursen og Christina Nielsen, mangler begge en del for at komme ned på de gode tider. Jeg er dog sikker på at bilen er holdbar nok til at kunne køre distancen, og det kan i selv bære et godt resultat hjem. Formula racing vil helt sikkert ikke sigte efter en top placering under kvalifikationen. de vil bruge timerne til at sætte bilen op til racet, så den fungere bedst muligt for alle 3 chauffører.
#88 Abu Dhabi-Proton Racing har danske David Heinemeier Hansson som en af chaufførerne I deres Porsche 911 RSR. Deres bedste tid på testdagen var 4:01.773, hvilket placer dem I den tunge ende af feltet. Dog køre de i en porsche, som er en meget driftsikker bil, og det er jo et godt udgangspunkt for at lave et godt resultat.
Testdagen bød på flere overraskelser og den første var at karismatiske #50 Larbre Competition og deres Chevrolet Corvette C7-Z06 var hurtigs i GTE am klassen med tiden 3:57.999 . Til sammenligning kunne #57 Team AAI med en 2015 udgave af en Chevrolet Corvette C7-Z06 køre 4:02.109, hvilket placerede dem næstsidst i feltet, kun ’overgået’ af Aston Martin #99 der fik total motor havari efter få omgange.
Generelt er GTE am klassen en meget sammensat størrelse af amatører og professionelle racerkører, og det viser sig også i både tider og ikke mindst i team organisation. Alt det tilsammen gør også at kampen i am klassen bliver mere uforudsigelig, og dermed spændende.
Jeg kunne godt tænke mig at se en lang og hård kamp imellem Larbre Competition og en flok Ferrari 458 Italia’er, og selvfølgeligt meget gerne Formula Racing.
Sidste år var det SMP Racing der vandt klassen med en Ferrari 458 Italia, med Dempsey-Proton Racing på andenpladsen Porsche 911 RSR. Faktum i år er at Ferrari 458 Italia er en aldrende racebil, og at vi allerede næste år kan se Ferrari 488 i GTE am klassen: Det faktum kan være med til at 458’eren ikke er opdateret på samme måde som eks. Corvette eller Aston Martin?
Jeg tror dog alligevel at vi kommer til at se en Ferrari 458 som den sejrende bil i GTE am klassen. Dette baseres ikke på at vi har Formula Racing med, men udelukkende på at den bil bare er hurtig, og ofte viser sig holdbar. Jeg ville meget gerne se Formula Racing på podiet søndag eftermiddag, men jeg fornemmer at rigtig mange ting skal gå deres vej for at det sker.
Facebook gruppen for Danske Le Mans fans – Le Mans folder