Når IMSA-sæsonen bliver skudt i gang på Daytona International Speedway til januar, bliver det med det danske stortalent Frederik Vesti bag rattet af den rød-sorte Whelen Cadillac GTP med nr. 31 på siden. Vesti er nemlig blevet annonceret som holdets endurancekører, hvilket betyder, at han er at finde i Cadillac-cockpittet ved Endurance Cup-runderne på Daytona, Sebring, Watkins Glen, Indianapolis og Petit Le Mans. Her vil han dele bilen med fuldtids-kørerne Jack Aitken og Earl Bamber. Det er et fornemt selskab for Vesti. Aitken har udover et enkelt Formel 1 Grand Prix på CV’et været en del af Action Express-holdet siden 2023, og har blandt andet en sejr på Petit Le Mans, mens Bamber er en dobbelt Le Mans-vinder og WEC-mester i 2017.

“Jeg er ekstremt glad for at blive en del af Cadillac-holdet. Det bliver en cool oplevelse for mig, at komme ind på så succesfuldt et hold. Jeg drømmer om at vinde, og at være med et vindende hold er mit mål. Det er et godt udgangspunkt, og jeg er klar til at lægge arbejdet i, og forhåbentlig have succes sammen. Jeg håber, at min viden fra Formel 1, Formel 2, ELMS og LMP2 kan gavne alle,” siger Frederik Vesti til Cadillac Racing i en pressemeddelelse.

Det er et hold, der kan kæmpe om mesterskaber, som Vesti kommer ind på. Action Express Racing var de samlede vindere af IMSA mesterskabet i 2023, den første sæson under GTP-reglementet. I 2024 sluttede holdet kun på fjerdepladsen i mesterskabet, men det blev stadig til podieplaceringer på Daytona, Long Beach og Laguna Seca. Der er derfor rig mulighed for at Vesti kan være med i den helt skarpe ende i 2025 – og måske endda få et Rolex-ur med hjem fra Daytona Beach i januar.

Formel 1-drømmen lever endnu

Selvom Frederik Vesti er begejstret for udsigten til at kæmpe om sejre i topklassen af USAs største sportsvognserie, lægger han ikke skjul på, at prioriteten stadig er at få en chance i Formel 1. Han er fortsat reservekører for Mercedes-AMG Petronas F1 Team, og derfor vil Vesti bruge størstedelen af sæsonen i Formel 1-paddocken, hvor han blandt andet har en vigtig rolle i at udvikle bilen fra holdets simulator. Men hvis Formel 1-chancen skal komme, er det vigtigt, at han holder sig skarp, ved at konkurrere på topniveau i andre serier:

“Det [Cadillac-kontrakten] er en kontrakt, der giver mig mulighed for at køre på absolut topniveau i USA. Så i stedet for at bare sidde på bænken i Formel 1, kan jeg fortsætte med at udvikle mig, imens jeg forhåbentlig meget snart får en chance i Formel 1. Mercedes bliver ved med at sige ‘Frederik, han er klar til Formel 1, han skal bare have sin chance’. Jeg ved hvad jeg har præsteret i Formel 2, det ved Mercedes også,” fortæller Frederik Vesti til TV3 Sport.

Frederik Vesti har været en del af Mercedes’ juniorhold siden 2021, og han sluttede på andenpladsen i Formel 2-mesterskabet i 2023. Det var dog ikke nok til at få et Formel 1-sæde i 2024, og Vesti har derfor konkurreret i LMP2-maskineri i både ELMS og IMSA i 2024 for henholdsvis Cool Racing og Tower Motorsports.

Frederik Vesti er indplaceret i DASUs Team Danmark-trup.