De fleksible frontvinger som Red Bull og senere Ferrari har benyttet er igen kommet i FIA’s søgelys og alle teams er blevet oplyst at disse vil komme under nøje undersøgelse ved det Belgiske Grand Prix.

Flere teams har klaget over at disse fleksible frontvinger giver en væsentligt bedre downforce ved høje hastigheder, og det på trods af at de tidligere har været undersøgt af FIA uden at man har fundet noget galt med dem.

FIA har til det Belgiske Grand Prix valgt at øge vægtbelastningen man tester med for at sikre at ingen bruger frontvinger som overstiger den tilladte grænse af fleksibilitet.

Ross Brawn fra Mercedes GP er en af dem som har bedt FIA om en klar og entydig udmelding omkring de fleksible vinger.

”Jeg kan forstå at de vil forbedre testen til Belgiens Gran Prix, og jeg håber den nye test vil give os et svar på hvad der er tilladt, og samtidig få afgjort om vi skal tilbage til værkstedet og bruge udviklingstid og penge på nye frontvinger.
Hvis de bliver kendt lovlige, selv med de nye tests, så er det ikke sikkert det vil nå at få betydning for i år, men kan få stor betydning for udvikling af bilen til 2012”

Imens sidder Red Bull i den anden lejr og er ved at være godt træt af alt den fokus på vingerne, og Mark Webber havde da også lige en hilsen til sine kollegaer i feltet.

”Vores gutter har arbejdet deres utroligt hårdt for at designe en suveræn bil inden for reglementet grænser og jeg er ved at være træt af at høre klager på at vi basalt set bare har bygget en fantastisk bil. Der ingen i Red Bull der mister søvn på grund af de nye skærpede tests, vi er sikre på at bilen overholder reglerne”

Om vingerne så er lovlige eller ej? Første indikationer får vi nok når bilerne ruller på banen til første opvarmning senere i dag.