European Le Mans Series har annonceret deres foreløbige grid for næste sæson, og det indtil videre er det med fire danske kørere offentliggjort.

Theodor Jensen tager skridtet op til LMP2, efter en 2025-sæson hvor han sammen med franske Adrien Closmenil og CLX Motorsport kørte konkurrenterne over i LMP3-klassen. Efter fem sejre i seks løb har CLX vurderet, at duoen ikke skal skilles ad. De får selskab af britiske Ian Aguilera i LMP2-klassen.

Theodor Jensen er den eneste dansker i en rendyrket Pro entry, men i Pro-Am-klassen er Malthe Jakobsen og Michael Jensen igen teamet op. De kører for Algarve Pro Racing – samme hold, som de vandt Asian Le Mans Series med i 2024/25.

I LMP3 er Mikkel Gaarde Pedersen nu bag rattet af Rinaldi Racings Ligier JS P325, efter han i den forgangne sæson kørte griddens eneste Duqueine D09 for DKR Engineering. Dermed bliver 2026 en spændende sæson for Gaarde Pedersen, hvor han for første gang er på helt lige fod med konkurrenterne.

Iron Dames takker af

Et hold, der gør sig bemærket ved deres fravær, er Iron Dames. Holdet, som Michelle Gatting har været spydspids for siden 2018, annoncerede tidligere i år, at deres WEC-program ikke ville fortsætte i 2026. Nu ser det ud til, at ELMS programmet også stopper, og dermed er Gatting altså heller ikke at finde på deltagerlisten, som den ser ud nu.

Michelle Gatting er dog fortsat Porsche-fabrikskører. Derfor er det ikke utænkeligt, at hun får et ELMS-sæde i en af de øvrige Porsche-racere på gridden, efter en ELMS-sæson hvor hun og Iron Dames vandt en guld- og en bronzemedalje på vej til fjerdepladsen i mesterskabet.

Det forventes, at flere danskere bliver offentliggjort af holdene i de kommende måneder.