Får vi én eller danske verdensmestre lørdag, når en epoke slutter – og en ny begynder med finaleløbet i VM, FIA World Endurance Championship?

Når finalen i VM for langdistancerace, FIA World Endurance Championship (WEC), køres den kommende lørdag i Bahrain betyder det afslutningen på en epoke samt indvarslingen af en ny.

Epoken der slutter på Bahrain International Circuit (Sakhir) er tiden med de fantastiske GTE Pro-biler fra nogle af verdens største bilfabrikker. Klassen havde sin storhedstid i WEC’s ”Super Season” 2018-19 med deltagelse af Aston Martin, Ford, BMW, Corvette, Ferrari og Porsche, men til afslutningsløbet er kun de tre sidstnævnte med. 

Det betyder ingenlunde, at spændingen er forduftet. Kampen mellem ærkerivalerne Ferrari og Porsche er intens, og intet er afgjort før det ternede flag er svunget. Ferrari med Pier Guidi/Calado fører foran Porsche med Michael Christensen/Estre på andenpladsen. Forspringet er på 11 points, men da løbet i Bahrain løber over otte timer gives der 50% flere points end ved et normalt sekstimers løb.

Det betyder i klartekst, at Michael & Estre selv kan afgøre det ved først at sikre pole position og dernæst vinde løbet. Så vil man have 148 points på kontoen, mens Ferrari-teamet højest kan hente 27 points og i givet fald vil slutte på andenpladsen med samlet 147.

Samme scenarie udspilledes i finaleløbet 2021, og som man vil huske sluttede det med et kontroversielt sammenstød og vrede miner hos Porsche!

Epoken med GTE Pro, der startede 2012, vil også huskes for at have produceret hele tre danske verdensmestre, nemlig Michael Christensen (2018-19) og ”DaneTrain” Marco Sørensen/Nicki Thiim i 2016 og 2020.

Der er danskerduel i FIA WEC GTE Am – her fra Fuji International Speedway i år. Foto: Nick Dungan (Drew Gibson Photography)

Danskerduel og -føring i GTE Am

Men der kæmpes om endnu et mesterskab for GTE; nemlig Am. Her er stillingen at Marco Sørensen og amerikanske Ben Keating er i klar føring for TF Sport Aston Martin. Holdet fører med 20 points foran et andet danskerhold; Northwest Aston Martin med Nicki Thiim og holdkammeraterne Dalla Lana/Pittard. Ingen andre kan nå førstepladsen, så der er dømt ”Denmark Open” i klassen!
Marco kan sikre mesterskabet med en tredjeplads, men alt under det giver chancen til Thiim, så der er lagt op til en spændende duel mellem de to tidligere holdkammerater, der vandt løbet sammen i 2020 (Pro). Nicki har derudover to gange sejret i GTE Am på denne bane med danske Young Driver, så han kender om nogen vejen rundt på banen. I samme klasse er Michelle Gatting (Ferrari) og Mikkel O. Pedersen (Porsche) til start, og begge har realistiske podiechancer. 

Peugeot Sport er igen tilbage i topklassen – med Mikkel Jensen som en af kørerne! Foto: Peugeot Sport TotalEnergies

Ny ”Golden Era” i topklassen

Modsat GT har topklassen for prototyper i flere år har ført en stille tilværelse med deltagelse af kun et enkelt fabrikshold (Toyota), der har vundet VM de sidste fire år i træk. Men her er der lys forude, idet Toyota allerede i år har fået konkurrence fra en anden bilfabrik i skikkelse af Peugeot, der har danske Mikkel Jensen på holdet. Mikkel bliver dermed første dansker i topklassen (tidligere LMP1, nu Hypercar) siden Tom Kristensen indstillede karrieren efter 2014. Peugeot har dog ikke deltaget i alle afdelinger, men forberede sig på en fuld indsats i 2023, hvor Toyota og Peugeot får skarp konkurrence af Porsche, Cadillac og Ferrari. Det er allerede offentliggjort, at Michael Christensen bliver en del af Porsche-teamet, mens der er store forhåbninger om at Nicklas Nielsen vil være at finde i den nye Ferrari P499. Dermed er der lagt op til en ny gylden epoke i langdistance race.

Nicklas er dog også i år at finde på banen i Bahrain, hvor han sammen med Perrodo/Rovera deltager i LMP2-kategorien for AF Corse. Holdet fører inden finalen underkategorien Pro/Am med otte points, og har dermed gode chancer for at hjemtage den samlede sejr her. I LMP 2 finder vi også Oliver Rasmussen, der har leveret en imponerende debutsæson med to tredjepladser; heraf den ene på Le Mans.

Torsdag den 10. november
10:15 – 11:45: Free practice 1
3:30 – 5:00: Free practice 2

Fredag den 11. november
9:00 – 10:00: Free practice 3
14:50 – 15:00: Qualifying GTE
15:10: Qualifying prototyper

Lørdag den 12. november
12.00 – 20.00: Race

Følg 8 Hours of Bahrain på Eurosport og TV2. 

Læs mere om 8 Hours of Bahrain og følg det her.

Når FIA WEC har kørt finaleløbet i 2022, så går rookie-testen løs – blandt andet med danske Malthe Jakobsen i Peugeots Hypercar – læs om det her.