FIA har besluttet at de huller, der var på Red Bulls racer til løbet i Monaco skal laves om til de resterende løb. Red Bull har ikke anket afgørelsen.
Red Bull havde som det eneste team lavet huller i deres bund/gulv foran bagdækkene på deres bil til sidste løb i Monaco. Det kan betegnes som huller/buler i det flade stykke på bilen der leder op til baghjulene. (Racemag beklager, at vi ikke har rettigheder til fotos, der kan illustrere det).
Team som McLaren, Ferrari og Mercedes ytrede deres utilfredshed med hullerne til sidste løb, men indgav ikke en officiel protest.
FIA har så siden gennemgået bilen og sagen, og de har nu erklæret den designmæssige finesse ulovlig. Men resultatet ændres ikke – så Mark Webber beholder sin sejr, og Sebastian Vettel sin fjerdeplads.
Årsagen hertil skal findes i to ting. For det første blev, der ikke indgivet protest fra nogle teams før løbet. For det andet så står det kun indirekte og ikke specifikt beskrevet i reglementet, at man ikke må lave hullerne. Derfor har FIA valgt ikke at lave sanktioner med hensyn til sejren.
Ingen af de andre teams har i øvrigt protesteret over, at resultatet fra Monaco får lov at stå.
Designerne og udviklerne i Formel 1 er i øvrigt kendt for netop at finde gråzoner eller huller i reglementet for at optimere deres racere. Derfor er der stort set til hvert eneste Grand Prix små detaljer og justeringer, hvor langt de fleste teams går til grænsen. Formel 1 handler om marginalerne, så selv hundrede og tusindedele af sekunder kan gøre en forskel.
I dette tilfælde mener FIA dog at teamet er gået for langt, trods de ikke har kunnet bevise en direkte fordel af indgrebet. Havde Michael Schumacher ikke sat den hurtigste tid, så kunne udfaldet have været et andet. Og Sebastian Vettels tiendeplads i kvalifikationen har også gjort det sværere at bevise, at Red Bull havde en markant fordel af hullerne.