Et af de helt store emner i denne sæsonstart har været, at FIA og alle teams i Formel 1 har haft ideen om en forbedret sikkerhed om kørernes hoveder oppe til debat.

Debatten, der tog fart efter Jules Bianchis tragiske ulykke i Japans Grand Prix 2014 samt Justin Wilsons dødsulykke i IndyCars sidste år, er nået så langt, at Ferrari som det første team har testet deres bud på en bøjle i offentligheden. Det skete i dag, torsdag, på Circuit de Catalunya, da Kimi Raikkonen kørte ud for at give sin vurdering.

FIA’s standpunkt er, at man gerne vil implementere cockpitbeskyttelsen med begyndelse fra 2017, hvilket kører-organisationen GPDA er tilhængere af. Beslutningen er senest blevet flyttet til april i år, da der fortsat er to løsninger på problemet i spil.
Williams’ Pat Symonds siger til ESPN, at der blandt holdene arbejdes på projektet:
– Der er et system med navnet HALO, der ser ud til at føre, og det ser ikke ud til at skabe problemer for noget team – det er kun en designøvelse. Den anden løsning, et egentligt cockpit-tag, er der mere at tænke på. Specielt, hvad man gør, hvis der kommer olie på det. Det problem kender vi allerede fra sportsvognene – men det kan gøres. Selvfølgelig kan det gøres, fastslår han.

Symonds siger også til ESPN, at tag-løsningen er noget, Red Bull arbejder på. Williams’ tekniske direktør forudser også, at Red Bull vil fortsætte udviklingen af deres løsning, selvom Kimi Raikkonen i dag kunne give HALO-bøjlen sin debut.

Kimi: “Udsynet var ok”
Kimi Raikkonen udtalte sig efter testen til FIA. Til FIA sagde finnen blandt andet følgende:
– Førstehåndsindtrykket af udsynet er godt. Konstruktionen forstyrrer ikke udsynet.