På en fredag, hvor vi allerede har set Williams’ nye FW38 er Ferrari også klar med årets F1-racer. 2016-bilen, der formentligt skal være Mercedes’ nærmeste udfordrer, bærer navnet SF16-H, og har klare designmæssige forskelle i forhold til sidste års bil.

Således er det tydeligt at se, at næsen er kortere end sidste år, og særligt området omkring motoren er blevet designet meget tyndere. Ifølge Ben Anderson fra Autosport kan dette indikere, at Ferrari har arbejdet på kølesystemet, så aerodynamikken omkring SF16-H’s motor kan optimeres yderligere.
Også farvetemaet viser nye veje for Ferrari, der i år har valgt at lade de hvide farver pryde airboxen på en måde, der leder tankerne tilbage på 70’ernes Ferrari 312T-racere.

Teknisk chef James Allison forklarede blandt andet på pressemødet, at Ferrari har ambitioner om, at 2016 skal være endnu et godt skridt fremad:
– Tilbage i 2013 var Ferrari ikke på det rette niveau i mesterskabet – måske på alle andre områder end lige pitstops. Vi har arbejdet hårdt på at forbedre os, og sidste år var et solidt skridt fremad. Alle vores håb er i den her bil, og vi kan ikke vente med at se den køre.

Kimi Raikkonen er traditionelt en mand af få ord – det gælder også i dag:
– Lad os se, hvad vi kan gøre. Vi starter med tests – vi har ikke kørt bilen endnu.