Ferraris åbenlyse mangel på respekt for forbudet mod teamordrer under Tysklands Grand Prix koster en bøde på 100.000 dollars. Det har løbsledelsen besluttet efter Ferraris teamledelse blev kaldt til samtale umiddelbart efter løbet.
Selv har Ferrari-teamet accepteret boden for Massas mere end åbenlyse foræring af sejren til Fernando Alonso – en handling, der har ført til massiv kritik i medier og på foraer.
– I sporten interesse har vi besluttet ikke at gå videre med en procedure for at appellere den (løbsledelsens beslutning, red.), da vi er sikre på, at World Council vil evaluere fakta overordnet set, siger teamchef Stefano Domenicali og sætter sin lid til, at WMSC er enige i Ferrari-teamet om, at beslutningen var Felipe Massa egen.
– At vinde med Ferrari er en speciel følelse, siger Fernando Alonso, der efter Twitter- og Facebook-meddelelser at dømme ikke har vundet fans i søndagens løb.
– Jeg er sikker på, at Felipe tænkte på teamet og at det var nyttesløst at løbe nogle risici, da Vettel hentede os, siger Alonso videre.
Spanieren havde inden den pinlige episode flere gange forsøgt sig på teamkammeraten, der efter pitstoppet ikke havde samme speed som sin spanske teamkammerat. Og Vettel bag dem hentede ganske rigtigt ind på Maranello-duoen i front.
– En kører vil altid vinde, så jeg kan ikke være helt glad for min andenplads. Jeg ved, at teamet i år har mistet mange point, så i dag var det vigtigt at få maksimum. Vi kører skal tænke i teamets interesse, og det var hvad jeg viste i dag, siger Felipe Massa.
– Set med mine øjne var det ikke teamordrer. Min engineer holdt mig hele tiden informeret om, hvad der skete bag mig, særligt da jeg kæmpede med de hårde dæk, så jeg besluttede at gøre, hvad der er bedst for teamet, og en 1-2-sejr er det bedst mulige resultat, er det ikke, spørger Massa i en pressemeddelelse.
Kritik eller ej, så bragte Massas beslutning Fernando Alonso tættere på toppen i VM, hvilket giver fornyet spænding – og igen flere kandidater til titlen. Og trods andre teamchefers kritik, så endte tvekampen ikke i uheld, som det var tilfældet i det tyrkiske grand prix.
Stillingen i VM efter Tysklands Grand Prix 2010:
Kører | Team | Point | |
1 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 157 |
2 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 143 |
3 | Mark Webber | RBR-Renault | 136 |
4 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 136 |
5 | Fernando Alonso | Ferrari | 123 |
6 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 94 |
7 | Robert Kubica | Renault | 89 |
8 | Felipe Massa | Ferrari | 85 |
9 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 38 |
10 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 35 |
11 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 29 |
12 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 15 |
13 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 12 |
14 | Vitaly Petrov | Renault | 7 |
15 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 7 |
16 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 3 |
17 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 2 |
18 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 0 |
19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 0 |
20 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 0 |
21 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 0 |
22 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 0 |
23 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 0 |
24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 0 |
25 | Sakon Yamamoto | HRT-Cosworth | 0 |
Foto: Scuderia Ferrari