Motorproblemer i Bahrain og i Malaysia får ikke alarmklokkerne til at ringe hos Scuderia Ferrari forud for fjerde runde af F1 VM. Maranello-holdet har identificeret de fejl, der har været på motorne indtil videre i 2010, som blandt fraholdt Fernando Alonso fra at score point i Malaysia.
– Vi har nu undersøgt i dybden hvad der skete, og de to problemer har ingen relation til hinanden. I Sepang ramte en fejl i strukturen Fernandos motor, en fejl, som vi ikke har set gennem vinteren. Vi mener, at den anderledes måde, som køreren skulle bruge motoren på i løbet spiller en rolle, fordi han havde gearproblemer lige fra starten, siger Luca Mamorini, chef for motorer og elektronik hos Scuderia Ferrari i til teamets hjemmeside.
Marmorini afviser også, at der er sammenhæng mellem de problemer, som Sauber-teamet har været ude for med deres Ferrari-maskineri. Fejlen ligger ifølge Marmorini på elektroniske sensorer i Saubers tilfælde.
Fejlraten hos Ferrari tvinger nu teamet til at bruge motorne fra Bahrain, når feltet denne weekend når Kina.
– For en sikkerheds skyld brugte vi ikke Bahrain-motorerne i Australien, men de vil blive brugt i Kina da vi konkluderer, at de er i fin form, på trods af hvad der skete på Sakhir-banen, siger Marmorini.
Marmorini beskriver i øvrigt Shanghai-banen som relativt venlig mod motorerne, særligt kombineret med de relativt lave temperaturer sammenlignet med fx Bahrain og Malaysia.
Foto: Scuderia Ferrari