Kontrasternes holdeplads er næppe for meget sagt. En podieplads i Barcelona i sidste weekend var pludselig langt væk, da Vesti fredag missede sin kvalifikation i Monaco primært p.g.a et lock-up af et fordæk. Dermed så han sig selv forvist til den nederste del af feltet i de smalle bygader, hvor man oftest kan se langt efter at kunne rykke op i feltet, når først starten er gået. I Monaco gør man det godt, når man starter helt forrest og kører et fejlfrit løb. Ellers er man uden en reel chance. Vesti sluttede weekenden på henholdsvis en 11. plads og en 14. plads. Svært at smile over så ærgerlige placeringer, særligt når bilen er god, og ens teamkammerat kvalificerer sig som nr. 2 i et meget stærkt felt af meget erfarne kørere. 

”Monaco er vanvittigt og stort på én gang! Hele verdens opmærksomhed er på det her sted denne ene weekend om året. Det mærkes og ses allevegne. Fantastisk at mærke den enorme opbakning også fra de danske fans her! Det betyder meget. Tak for det.

I F1 har kørerne tre træninger til at gøre sig klar til en bane som den her. I F2 får vi kun én. For en kører som mig, der prøver kræfter med banen for første gang, er det kort tid at skulle gøre sig klar på. Men jeg tror, weekenden har gavnet et sted nemlig i.f.t at lokalisere et svagt punkt. Den måde jeg byggede op på for at lære banen at kende under træningen, har simpelthen været for langsom. Placeringen under træningen er som udgangspunkt uden betydning. Men hvis man ikke er kommet i nærheden af sin grænse, bliver forskellen til den tid, der skal sættes i kvalifikationen, for stor. Det tror jeg selv er én af forklaringerne på mine udfordringer denne weekend.”

I Monaco har man 4 omgange til at sætte sin hurtige tid – der hvor dækkene rækker til at kunne hive et godt resultat hjem. Men p.g.a uheld på banen løb tiden ud og den sidste mulighed kom aldrig. Vesti forspildte sin chance, da han på anden omgang og i den første sektor på banen låste sit ene fordæk. I næste og sidste forsøg var tiderne til en rigtig god placering i de to første tre sektorer. Den sidste sektor blev afblæst p.g.a et crash fra en knkurrent. Dermed fik Vesti ikke sat sin allerhurtigste omgang sammen til at skulle starte i den eftertragtede top 10.

”Endnu engang viser det her, at tiden skal sættes tidligere, fordi risikoen er der for, at chancen forpasses p.g.a andres crash. Det skal jeg lære af. Det SKAL der ændres på fra min side af. Mit team gjorde det super godt denne her weekend. Der er en gejst og forpligtethed på alt. Det er så tydeligt at mærke.

Vesti rykkede sig 4 placeringer i sprintløbet lørdag fra en 15. til en 11. plads, hvor en perfekt start og stærk første omgang sikrede ham de 4 placeringer. I hovedløbet sluttede Vesti der, hvor han startede.

Nu venter endnu en bybane – Baku i Aserbajdsjan – om 14 dage til årets 6. afdeling i F2.

Se stillingen i FIA Formula 2 Championship her.

Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency