Jerez-testen sluttede i fredags, og det var en test, hvor alle teams fik tilbagelagt godt med omgange, og fik gennemført deres planlagte programmer.

Mercedes havde et par problemfyldte dage i staren af testen, men med to maratontests torsdag og fredag endte de alligevel med at få kørt 322 omgange. Jenson Button imponerede ved at være hurtigst på førstedagen på en beskidt bane, også var hans tid endda sat på Hard compound – de hurtigste tider de øvrige dage blev sat på Soft compound-dæk. Det er endnu svært at vurdere eller drage konklusioner om styrkeforholdet de forskellige racere imellem ud fra tiderne – det er den første test i år, og førsteprioriteten er at få gennemført testprogrammerne.

De hurtigste tider:

Dag 1: Jenson Button, McLaren                   1.18.861         Hard

Dag 2: Romain Grosjean, Lotus                   1.18.218         Soft

Dag 3: Felipe Massa, Ferrari                        1.17.879          Soft

Dag 4: Kimi Räikkönen, Lotus                      1.18.148         Soft

Formel 1-feltet fik stiftet bekendtskab med de nyudviklede dæk fra Pirelli til testen. McLaren-teamet fandt Supersoft-dækkene lige vel bløde, og Mercedes kæmper stadig noget med at få dækkene til at holde på de længere stints – et problem de øvrige teams ikke havde. Temperaturen var kun omkring de 15 grader på Jerez, så det er noget under de temperaturer de fleste løb afholdes under på årets Formel 1-kalender.

Forbrug af dæk:

Total antal sæt (4 dæk): 251

– Supersoft: 3 sæt
– Soft: 33 sæt

– Medium: 137 sæt
– Hard: 74 sæt
– Intermediate: 3 sæt
– wet: 1 sæt

Testens formål var på den første dag, at få sammenlignet simulatordata med praksis, de næste dage udførte de forskellige teams så test af diverse nye dele – det være sig frontvinger, udstødningssystemer, difussers osv. Under testen blev der kørt med fire forskellige brændstofmængder 20kg, 60kg, 80kg og 140kg. De fleste omgange tilbagelægges med henholdsvis 60kg og 80kg i tanken.

Esteban Gutierrez fra Sauber var den kører, der fik tilbagelagt flest omgange med 252 i alt. Ferrari og Lotus ligger noget under de antal omgange som Sauber og Red Bull fik gennemført, men det handler meget om det fokus det enkelte team har haft. Lotus-teamet testede en del aerodynamik, og det giver færre antal kørte omgange, da det er ind og ud af pitten for at foretage justeringer. Så ingen teams er faldet igennem eller kommet skidt ud af den første test på Jerez.

Tilbagelagte omgange per team:

1. Sauber: 430 omgange, 1904.040 km
2. Red Bull: 372 omgange, 1647.216 km
3. Force India: 357 omgange, 1580.796 km
4. Williams: 333 omgange,1474.524 km
5. Toro Rosso: 330 omgange, 1461.240 km
6. Mercedes: 322 omgange, 1425.816 km
7. Caterham: 318 omgange, 1408.104 km
8. McLaren: 299 omgange, 1323.972 km
9. Ferrari: 278 omgange, 1230.984 km
10. Lotus: 272 omgange, 1204.416 km
11. Marussia: 220 omgange, 974.16 km

Nu er Formel 1-feltets teams vendt tilbage til fabrikkerne, hvor udviklings- og ikke mindst simulatorarbejdet fortsætter til næste test i Barcelona. Der afholdes to tests på Circuit de Catalunya i februar og marts. Fernando Alonso kommer ud for første gang i år for Ferrari, og Williams-teamet præsenterer deres nye 2013-racer.