2. runde af FIA F2 blev langt fra den weekend, der skulle rette op på Frederik Vestis dårlige resultat i årets sæsonstart for en uge siden i Bahrein. Faktisk blev det næsten en kopi.

Denne gang var det ikke et fejlslagent eget forsøg i tidtagningen, der satte Vesti skakmat i.f.t sine konkurrenter. Flere røde flag og dermed en tidtagning, der måtte afbrydes flere gange, sendte Vesti til tælling. Han nåede ikke at få sit andet hurtige forsøg i tidtagningen. Uden at få registreret en hurtig omgang på det tidspunkt, hvor banen er hurtigst, måtte Vesti tage til takke med en 17. plads. 

Sprintløbet lørdag og et valg af soft dækket, der er hurtigst, men holder kortere tid, blev et strategisk valg i håbet om, at det ville blive et løb med en del safety cars. Når løbet bliver bremset ned af disse, så bliver dækkene sparet og giver dermed kørerne med de bløde dæk en fordel.  De mange safety cars, der er normen på en vanvittig bane som Jeddah, hvor man enten ingen fejl laver eller kører i væggen, udeblev. Vesti kunne ikke holde farten på de bløde dæk.

Søndagens lange feature race viste god pace i et race, hvor Vesti til slut måtte udgå. Vesti blev dermed én af tre kørere, der måtte se sig selv ikke fuldføre, inkl. teamkammerat Theo Pourchaire og Vestis gamle teamkammerat tilbage fra F4 – Liam Lawson, der indtil søndagens løb førte mesterskabet.

”Jeg er nærmest uden ord. Endnu en weekend tabt. Jeg lærer af alt, der går godt og skidt. Men det nytter selvfølgelig ikke noget at lære uden at resultaterne kommer. Da jeg udgik af hovedløbet spandt jeg af. Jeg pressede bilen til limit, også selvom jeg ikke var i nærheden af points. Men lige i sådan en situation fortryder jeg intet. Jeg gav alt for at hente nogle pladser. Når man er på limit, sker der indimellem fejl. Samlet set ændrede det intet resultatmæssigt.

”Allermest ærgerligt er det dog ikke at hente nogle points, når der i øvrigt er vendt op og ned på meget i denne weekend med flere af mine værste konkurrenter, der har klaret sig dårligt i tidtagning, har fået straffe eller ikke har klaret sig igennem. Hvis man ikke henter noget i de situationer, gør man det ret svært for sig selv.”

Der er nu en måned til feltet rykker til Europa med mulighed for at tage revanche. Det sker på italienske Imola i Toscana den 22.-24. april.

Photos: Dutch Photo Agency