Danskeren så næsten uovervindelig ud i LMP2-klassen med under to timer tilbage af Rolex 24 på Daytona, da ‘Spike’ blev tvunget i pit.
Det så længe ud til, at Christian Rasmussen ville forlade Daytona International Speedway med endnu et Rolex-ur. Danskeren og hele AO Racing-holdet bag den lilla-orange LMP2-drage, Spike, var blandt de absolut hurtigste biler i klassen gennem hele løbet.
I de første timer af løbet satte holdets AM-kører, PJ Hyett, feltets øvrige AM-kørere grundigt til vægs, hvor han på tre stints opbyggede et forspring på næsten et minut til Ben Keating og co.
Johnny Edgar gjorde sig flot bemærket som feltets hurtigste sølvkører, mens stjernekøreren Dane Camerons erfaring fra topklassen GTP også viste sig værdifuld, da Spike altid var at finde i den skarpe ende af LMP2-feltet. Men det var Christian Rasmussen som blev betroet med at køre dragen over målstregen.
Rasmussen overtog bilen med to timer igen under full course yellow, da Nicklas Nielsens AF Corse LMP2 gik i stå på banen. Spike genstartede løbet som toer, men fem sving senere tog Christian Rasmussen føringen fra Sébastien Bourdais. Herfra lagde han hurtigt fem sekunders afstand til franksmanden og resten af feltet. Danskeren så urørlig ud. Men med en time og et kvarter igen ramte uheldet:
“Vi havde en rem på vores generator, som gik i stykker, så den ikke opladede batteriet. Det var vi nødt til at køre i pit for at reparere”, fortæller Christian Rasmussen og fortsætter:
“Det er en af de ting, der sker med de biler, og det er ikke rigtig nogens skyld. Det er ikke noget teamet har gjort forkert, det er ikke noget kørerne har gjort forkert, det er bare sort uheld.”
Christian Rasmussen kom ud på banen igen, men med fire omgange op til de førende biler man han tage til takke med en sjetteplads.
Alligevel kunne han forlade Daytona med hovedet holdt højt – han var nemlig den anden-hurtigste LMP2-kører over hele løbsdistancen – i gennemsnit kun 0.004 sekunder fra 2022 WEC-mesteren i LMP2, Antonio Felix Da Costa, som tilmed kørte meget færre omgange end Christian Rasmussen:
“Det er altid godt at være hurtig, og nu var jeg etter sidste år, toer i år, så ud fra at jeg kun kører den her bil én gang om året, så kan jeg ikke være helt utilfreds med det – men det er stadig ikke et Rolex på min arm”, siger han.
Med årets Rolex 24 i bøgerne skifter Christian Rasmussens fokus nu til IndyCar-sæsonen, hvor hans team, Ed Carpenter Racing, har høje håb om at kæmpe sig tættere på topplaceringerne. Det kan du høre mere om i denne podcast fra Boxengasse.