First Stop SSC-klassen langer ud efter løbsarrangøren under sidste weekends løb på Rudskogen Motorsenter. Den danske klasse deltog i Nordisk Cup, men oplevelsen var alt andet end positiv.

Der har ellers været positive toner omkring det nordiske samarbejde, der for alvor tog fart i 2013-sæsonen. Formand for Special Saloon Car-kørerforeningen, Christian Siepmann, udtrykker sin skuffelse fra sin weekend i Norge således:

– Løbsledelsen og myndighederne på Rudskogen udviste en meget stor mangel på fleksibilitet og havde nærmest en arrogant opførsel i forbindelse med de støjproblemer flere af de danske biler havde. Samtidig var oplevelsen ude på banen, at reglerne ikke blev håndhævet, bl.a. oplevede flere at blive overhalet i gul flagzone uden konsekvenser, de hvide linjer blev overskredet uden konsekvenser, der blev rødflaget for selv småting ude på banen, protesttiden blev ikke overholdt inden præmieoverrækkelse osv.

Blandt andet blev Frederik Holm bortdømt fra weekenden på grund af støj fra hans Renault Megane Trophy-racer – trods det faktum, at han forinden var blevet godkendt. Den noget mystiske afvikling og opførsel ærgrer Siepmann, der ellers har sat stor pris på samarbejdet med de norske naboer:

– Det er enormt ærgerligt, at et fantastisk spændende og godt samarbejde mellem Norsk GT racing og danske First Stop SSC skal skæmmes af en dårlig planlægning og afvikling af løbet på Rudskogen. En afvikling, der har fået flere af de danske deltagere til at tvivle på om de ønsker at komme tilbage til Rudskogen, selvom det er en fantastisk bane at køre på.

Ifølge Christian Siepmann er kritikken udelukkende møntet på løbsledelsen og myndighederne på banen. De norske kørere er værdsatte konkurrenter hos de danske Special Saloon Car-kørere.

I øvrigt kunne Frederik Holm, trods den manglende kørsel i Norge, kalde sig for Nordisk Mester i Gruppe 1, der dog udelukkende bestod af biler fra den danske klasse. Med Christer Gisleruds tidlige exit fra Grand Prix Danmark, hvor skaderne betød at nordmanden ikke kunne stille til start på Rudskogen, betød det at Frederik Holms beskedne pointhøst var nok til at sikre mesterskabet. Nordmændene dominerede derimod Gruppe 2, hvor flere GT1-biler kørte langt hurtigere end de bedste danskere. Christian Siepmann blev bedst placerede dansker på en femteplads.

Hvor Gruppe 3 også var domineret af nordmænd, kunne Martin Vedel Mortensen til gengæld tage mesterskabet i Gruppe 1 i sikker stil foran Hans Hartmann Petersen.

First Stop SSC kører sit finaleløb på FDM Jyllandsringen den 27-28. september.