Porsche viste sig igen at være bilen, man skal slå i TUDOR United Sportscar Championship. I kvalifikationen forud for dagens løb på Road America, satte Earl Bamber sin første pole position i serien i tiden 2.02.384. Den tid er så god, at det er en ny banerekord for GTLM-biler på den amerikanske bane – den stående rekord hed i øvrigt 2.03.747 og blev sat sidste år af John Edwards. Denne pole position er Porsches anden i træk, eftersom Nick Tandy var hurtigst på Mosport i Canada.
Næsthurtigst blev Corvette Racings Antonio Garcia i Corvette #3, som han deler med Jan Magnussen. Spanieren satte en 2.02.608 i den mesterskabsførende Corvette, og kom dermed også under den gamle banerekord – men det var ikke helt nok til at vippe Bamber af tronen. IMSA skriver i øvrigt på deres website, at Corvette Racings #3 er den originale bil i denne weekend – altså har det store team fået genopbygget Corvetten efter det monstercrash, der desværre frarøvede Jan Magnussens bil alle chancer på Le Mans i juni.
Tredjehurtigst er de forsvarende vindere, Risi Competiziones Ferrari 458 Italia #62, kørt af Giancarlo Fisichella. Italieneren kørte i tiden 2.02.721.
I GTD-klassen fik Christina Nielsen til opgave at sætte den skarpe omgang i TRG-AMRs Aston Martin – her blev det til tredjebedste tid for danskeren, der satte tiden 2.09.947. Pole i GTD gik til Porsche-køreren Patrick Lindsey fra Park Place Motorsports , der tog bedste tid i 2.09.370.
Earl Bamber var selvsagt tilfreds med udfaldet af kvalifikationen på Road America:
– Det var en god dag. Bilen var virkelig god, selvom jeg ikke kørte på en tør bane før den frie træning i morges. Jeg forsøgte at sætte en clean omgang sammen – vi behøvede kun én omgang, og så ventede vi ellers resten af sessionen ud. Corvetten kom tæt på os til sidst med tre tiendedeles forskel, men jeg er virkelig glad for at starte på pole her. Jeg tror, der er et stort momentum med Porsche lige nu. Det var helt utroligt at få den 17. sejr på Le Mans – og så tog vi tilbage hertil og fik gode resultater lige med det samme. Vi startede på pole på Watkins Glen, så på Lime Rock med pole og sejr. Det er et nyt team, men vi begynder at lære hinanden godt at kende. Der er stadig fire løb tilbage, men der sker virkelig mange positive ting for Porsche lige nu, siger han.
Også Jan Magnussen har et par ord om søndagens udfordring – og den nybyggede Corvette C7R:
– Vi er tilbage i vores gamle bil, og alt ser ud til at være som det var – så det ser jeg frem til. Det er meget positivt. Vi er nødt til at være på toppen, for mesterskabet er enormt tæt, og alle er super hurtige, så vi må få det maksimale ud af weekenden og samle så mange point som muligt. Hvis vi kan få en sejr, så er det fantastisk, men hvis ikke, så skal vi bare have flere point end BMW’en. Road America er en bane jeg har haft masser af succes på tidligere, og det er virkelig en af mine favoritbaner. Det er en af de der oldschool racerbaner, som jeg virkelig er glad for, siger Jan Magnussen til Janmagnussen.com.
Generelt er der også en ny polesitter i form af Joey Hand. Han satte pole i tiden 1.56.452 i Chip Ganassi Racings Riley-Ford med nummer 01. Han deler bilen med Scott Pruett. Næsthurtigste prototype er Action Express Racings Corvette DP, der blev kvalificeret af Christian Fittipaldi. Han følges af VisitFlorida.com’s Michael Valiante på tredje startposition.
Løbet kan følges ganske gratis på www.imsa.com – der er warmup fra 16.00 dansk tid, mens løbet flages i gang klokken 21.00 i aften.



