DET var den helt rigtige DM-premiere, da Slagelse Auto Sport afviklede deres DM løb, basen hos ZBC, Sjællands Erhvervs akademi, herfra skulle der køres 5 forskellige hastighedsprøver ialt 10 prøver på samlet set lidt over 100 kilometer hastighedsprøver.

FAKTISK skulle der have været rallycentrum på Antvorskov Kaserne, som også indeholdte måske løbets bedste prøve, men krigen i Ukraine satte en stopper for dette, det var rigtig ærgerligt.

DER VAR 58 TILMELDTE RALLYKØRERE, og notekørsel, teknisk kontrol og licens kontrol var henlagt til fredag, og lørdagen var sat af til ’pure’ rally fra morgenstunden, dette koncept, som tidligere er brugt meget, faldt klart i deltagernes smag.

LØBET gav også premiere til det nye tidtagnings system, Ralle Safe, og var en succes og vil fremadrettet være en klar opgradering både sikkerhedsmæssigt og brugervenligt, det bliver en forbedring, og børne sygdommene på dagen på systemet var overkommelige.

DER BLÆSTE EN VÆLDIG VIND FRA VEST PÅ DAGEN, men heldigvis var det tørvejr, dejligt for alle parter på dagen, det hele glider på nemmere og bedre så,

THE RACE,

ON TOP, i det generelle klassement kørte GLAD Sports Kenneth Madsen/Mette Felthaus i Peugeot 208 T16 R5 etteren hjem generelt, faktisk fra start til mål og tog også de ekstra fem point på powerstagen, dog kun med o,1 sekund. Kenneth og hans nye fartmaskine kontrollerede løbet, og i den nye bil kan man virkelig se hans kvaliteter som chauffør. Hans evner til at aflæse en prøves udfordringer, og at holde fart pacen og kører tæt på fejlfrit, de bliver et hårdt makkerpar at knække henover sæsonen.

Ind som anden bedste mandskab i det generelle klassement kom Marco Gersager/Carina Møller i Skoda R5, Marco stålede bilen på startstregen på SS1, men han fandt rytmen og lod sig ikke slog ud af den trælse start, en flot andenplads, kun 28,4 sekunder efter vinderne.

DAGENS OVERRASKELSE var at de samlede 3’ere på dagen nåede at fremskaffe en potent og tæt på ny Hyundai i20N R5 bil, planen var egentlig at deltage i en Mitsubishi Lancer Evo6. Men i kulisserne arbejdede Ib Kragh intenst på at få lejet en Hyundai indtil han får sin egen engang i juni, og sammen med Hyundai Tyskland fremtryllede en i Italien, og derfor kunne Ib tage røven på den danske rallyelite og dens fans ved at møde op i den lejede bil. Og Ib virker glad og afslappet, og det smitter af på hans kørsel, der kom hurtig fart i den ny lejede bil, og samme med Ditte Kammersgaard kørte de den generelle tredjeplads hjem, det tegner godt til de kommende løb.

GLAD IGEN, altså GLAD Sport, Jacob Leutenberger Madsen/Line Nedergaard i Peugeot 208 Rally4 kørte en imponerede fjerdeplads hjem generelt, og en klar klassesejr med en margen på 1:12 minut, BOM! Her snakker vi køretalent på højeste niveau, ingen fejl og sindssygt topniveau, Jacob Madsen er en stjernekører, og ham og Lines resultat var så flot, men man anede resultatet inden starten på løbet.

Efter dem i klassen og generelt kom Oliver Saust/Peter Holm Rasmussen i en Opel Corsa Rally4, faktisk var de ikke så langt efter på de første par prøver, men klogeligt skruede Oliver lidt ned for charmen og gassen herefter, han vil finde farten og stabiliteten inden han rigtig kan tage klassekampen om, men uha dette makkerpar er også gode og talentfulde.

NÆVNES skal også Casper Venning/Kristian Birk i deres Renault Clio R3T, men en omgang for meget på SS1 ødelagde helhedsindtrykket, de gjorde det også flot. Klassens 3’ere blev Casper Olsen/Mathias Bøgeholm i Ford Fiesta Rally4, og deres racepace og kørestil er bare fed at overvære.

SÅ DEJLIGT VAR DET OGSÅ AT SE Kim Madsen/Line Lykke i en Citroën C3 Rally2 (R5), deres gameplan var bare at være tilbage og nyde savsmuldet i manegen, og de kørte faktisk rigtig flotte tider undervejs, samlet set blev de 6’er generelt, med lidt fair tider undervejs.

I KLASSE RALLY 5 NATIONAL sejrede Mikkel Schlütter/Mathilde Ø. Ladefoged i en Mitsubishi Lancer Evo9, deres første sejr sammen i en rallybil, og de var begge et stort smil i parc farme ved mål.

EN af favoritterne i den klasse Steen Andersen i en Evo10 Mitsubishi lå til en sejr sammen med Henrik Dernoff, men det sluttede før tid med en afkørsel.

I KLASSE 4 NATIONAL sejrede John Frederiksen/Thomas Holm Hansen i BMW M1, og den nye bil kørte som et urværk, og de fem ekstra point på powerstagen fik John til at smile endnu mere, flot sejr til en mand på 69 år, der er altså sejt.

I KLASSE RC5/2WD sejrede Thomas Andersen/Preben Lønberg Jensen i deres lejede Renault Clio RC5, og de var helt suveræne undervejs, og det var deres første indsats i den bil, generelt blev de 19’er, og et minut fejl som de ikke mente var berettiget kunne have sendt dem endnu højere op, så flot. Og de bliver vel kun hurtigere næste gang, så de andre i klassen skal stå tidligt op. Senere på sæsonen får Thomas hans egen Renault Clio fra fabrikken i Frankrig, mon ikke at han glæder sig til det.

KLASSENS 2’ere og hurtigste Opel Adam Cup hold blev Lasse Karlshøj/Isabell Kvick, og den knægt er fyr og flamme, fuld af energi og køretalent, og de var generelt nummer 17 på den sidste prøve, i en 140 hestes Opel Adam, joo talentet bag rattet er ikke at betvivle, så vildt flot.

Klassens 3’ere på dagen blev Jan H Jørgensen/Vagn Åge Hansen i en Renault Clio RC5, og nogle små kørefejl og fair tider gik ikke deres vej, men Jan er vild med den nye klasse og den interne kamp.

VINDERNE I KLASSE 7 NATIONAL blev Erik Borel/Kevin Rydal i Opel Kadett GSI 16v, en bil med fed lyd fra motor og gearkasse, og den nyrenoverede bil leverede varen, ligesom makkerparret i kabinen.

I KLASSE 3 National sejrede Claus Lanther/Mogens Gotlob i Suzuki Swift, dette makkerpar er efterhånden meget rutinerede, og hyggelige at besøge i deres team undervejs i et motorløb.

OVERASKENDE for nogle var det at Søren Bøgeskov/Jens Fisker i Volvo 850 sejrede i Klasse 2 National, men en motor optimering og uden store fejl undervejs, så henviste de Gert Marboe/Michael Gammelgaard i Citroën DS3 til klassens andenplads.

En anden af klassens hurtige drenge, Ulrik Pedersen/Dorte Rosenberg i Peugeot 207 var pivhurtige, men en trækaksel gjorde dem ukampdygtige.

Sidste år mester i klassen, Jan Jacobsen/Kristian Flensbak Jørgensen i Opel Corsa OPC tog en turbo undervejs, og kørte max tider og fik klassens femte og sidsteplads, men de point kan lune sidst på sæsonen.

KLASSE 9 NATIONAL, her vandt Kurt Mejer og Steen Bøgelund i Volvo 242 Turbo, i den klasse rullede Michael Lund/Johnny Drost Larsen i den flotte Audi Quattro, heldigvis på en blød mark og i lav fart, men alligevel, snøft. De kom dog videre og selv med en defekt trækaksel til sidst, så nåede de målstregen, god kampånd.

I KLASSE 8 NATIONAL vandt Ronnie Jensen/Kenneth Hansen i Toyota Corolla Ae82, med 80’er prutten i udstødningen og TRD gearkasse, så feed.

DAGENS GLADESTE FACE var chaufføren på vinderbilen i KLASSE 1 National, unge Jacob Egholm som sammen med Anders Frederiksen kørte deres motorsvage Opel Adam ind som klassevindere. Deres ansigt udtryk og deres fortællende medlevende historier fra løbes hastighedsprøver er hvad rally gør ved en, hvorfor rally sætter sig i blodet, så fedt at mærke deres passion.

Steen Johansen/Claus Amstrup i Skoda Fabia R5 kørte også et flot løb på dagen i klasse RC2/4WD, imens de forsvarende danske mestre i Klasse 5 National Jesper Bisted/Arly Larsen i Ford Fiesta Super 2000 end ikke nåede ud til Prøve 1, da bilen gik fra tre til to cylindre, så en trist start på deres titel forsvar.

DER VAR MANGE INDTRYK at fordøje på hjemturen, ligesom den fremragende mad som skulle finde sin vej gennem systemet, og løbet var som sagt lige i øjet, sportslig set kom dansk rallysport fremragende i gang i sæsonen 20-22.

/Allan POST

Resultater fra løbet via, RallySafe | rallyresult.dk