De 4 regerende Danmarksmestre i rally fra 2008 indledte alle deres titelforsvar med en sejr i første DM-afdeling, Wikinger Rally. Men det var ikke alle, som kom lige let til sejren.

I 4WD-mesterskabet førte Max Christensen/Dorthe Ravn an fra start til mål. Deres nye Subaru Impreza N14 bød ikke på synlige tilvænningsproblemer og Max udtrykte da også nærmest lidt overraskelse over, at alt var gået så smertefrit. “Det var næsten som en lørdag eftermiddagstur,” fortalte han med et lille smil ved mål. Der er dog meget, som tyder på, at der nok skal blive rigeligt at se til senere på året. Især kørerne i de nye Super2000 biler viste fremskridt i løbet af Wikinger Rallye og de vil uden tvivl byde ind på sejre i løbet af sæsonen.

I 2WD Tunet klassen var det også den samme kører, som sad på føringen fra start til mål. Det var Martin Johansen, som med Henrik Vestergaard som ny mand i andenkørersædet ikke lod nogen være i tvivl om, hvem der var hurtigst denne gang. Sejrsmarginen ved mål blev dog uforholdsmæssigt stor, da alle de nærmeste konkurrenter på den ene eller den anden måde blev sat tilbage i feltet. Kørere som Tim Svanholt (som havde tekniske problemer allerede fra starten), Preben Andersen (som lagde ud med at køre en omgang for lidt på første prøve) og også Anders Rygaard (som udgik sidst i rallyet) bliver nok de nærmeste konkurrenter i årets løb – men ikke denne gang. Martin Johansen havde et problemfrit løb i sin Suzuki Swift Super1600 og så er han en hård nyser at have med at gøre.

Det blev også en Suzuki Swift, som endte forrest i 2WD Standard, hvor stjerneskuddet fra 2008, Kenneth Madsen, vandt sammen med Carina Møller. Men i modsætning til sidste år, hvor Kenneth ofte var oppe op bide skeer med de større biler, så måtte han denne gang slås en del med sin Suzuki for at nå i mål. “Det overbremser på baghjulene – og det er altså ikke sjovt at have med at gøre, når man kommer farende med 180 km/t,” fortalte Kenneth under en servicepause, hvor mekanikerne lå og svedte under bilen.

I Gruppe H var Henning Søgaard Madsen/Iben Louring de sidste, som troede på, at de kunne ende som vindere af klassen. “Vi satte over 8 minutter til på den første prøve. Der blev vi sidst, men jeg vil f…….. ikke blive sidst i rallyet, så det kæmper vi for at undgå nu. Jeg vil ikke give op,” slog Henning fast midt i rallyet. Han blev heller ikke sidst – ikke mindst til sin egen overraskelse, endte han med at komme først! Alle de øvrige gruppe H deltager løb nemlig også i større eller mindre problemer undervejs, så Hennings stædige indsats bar i den grad frugt. Det hører dog også med til historien, at hans Ford Sierra på alle andre prøver end netop den første kørte forrygende.

Således fortsatte alle de danske mestre, hvor de slap: På toppen.