FIA’s International Court of Appeal mødes tirsdag i Paris for at vurdere lovligheden af de diffusere, Brawn GP, Toyota og Williams har benyttet i de to første løb i 2009-sæsonen.
Uanset resultatet, vil høringen få stor betydning for dette års GP-serie.
De ændrede tekniske regler for 2009, der skulle begrænse downforce, dikterer en meget mindre diffuser bagtil. Brawn GP, Toyota og Williams har alle tolket reglerne anderledes end konkurrenterne, og har i princippet brugt andre dele af til at forstørre diffuserne.
Både i Australiens GP og Malaysias GP er diffuserne blevet anerkendt som lovlige. Det såkaldte dobbeltdækker-design bruger åbninger i motorcoveret til at føde mere luft til diffuserne. BMW Sauber, Ferrari, Red Bull og Renault har dog alle appelleret beslutningerne om lovligheden og stiller sig spørgende over for, om diffuserne er inden for ‘the wording and spirit of the regulations’, som det hedder fra FIA.
Hvis FIA er enige, kunne det i teorien betyde, at Brawn, Toyota og Williams mister deres point fra de første løb – hvilket vil udløse et ramaskrig.
Alternativt kan en beslutning blive, at de tre teams ændrer deres diffusere til et mere konventionelt design.
Hvis diffuserne bliver kendt lovlige, vil de øvrige syv teams på gridden få endnu mere travlt. Flere er i gang med at udvikle lignende diffusere, der vurderes at kunne betyde et halvt sekund per omgang, der så kan introduceres til Bahrains GP senere i april.
Beslutningen kommer fra FIA onsdag eftermiddag.
Foto: Brawn GP