Hvis nogen er vokset op med bilsporten, må det være Fie og Jonas Gørtz. De har været til stede ved utallige bestyrelsesmøder i Kalundborg og Omegns Motorklub.
”Da min kone og jeg blev en del af bestyrelsen i klubben, var en af betingelserne, at bestyrelsesmøderne blev holdt hjemme hos os,” siger deres far Mogens. ”Det gjorde det lidt nemmere med de små.”
De små er nu blevet store, og en af dem – Fie – er blevet aktiv som co-driver ved siden af sin far i den Audi 50, der gennem hele hendes liv har været en del af familien.
”Og den bil bliver i familien,” siger hun. For hun er vokset op med den historiske rallybil. ”Jeg har altid elsket den gamle bil, og jeg har hele tiden vidst, at jeg skulle ud at køre i den på et eller andet tidspunkt. Og ja, jeg havde også håbet på, at da jeg blev konfirmeret, så skulle jeg hentes i den. Men der var den dog ikke køreklar.”
I stedet måtte hendes far ringe til Henning Ottesen. En af stifterne bag Kalundborg og Omegns Motorklub, som i sin Ford Escort Mk II klarede konfirmationskørslen.
Men siden har Fie Gørtz fået utallige ture i den Audi 50, som i snart 40 år har været i den vestsjællandske families eje.
”Min svoger Leif kørte dengang selv rally i en Audi 80, og han ringede til mig i 1985, fordi han havde set, at der stod en Audi 50 hos VW-forhandleren i Nykøbing Sjælland,” fortæller Mogens Gørtz. ”Kør op og køb den, så kan vi lave den til en rallybil, sagde han for sjovs skyld. Og det gjorde vi så.”
”Jeg brugte hele 1986 på at bygge den op. Den blev totalt skilt ad. Alt blev gennemsvejset på bilen, og i 1987 begyndte jeg at køre i den med min kone som co-driver.”
Audien blev ikke sparet. Den blev presset på hastighedsprøverne.
”Vi havde en afkørsel i Slagelse omkring 1990, hvor vi stod af med lige knapt 200 km/t og slog fire kolbøtter og røg forlæns rundt, og så var hele den bageste del af bilen trykket flad,” husker Mogens Gørtz. ”Vi måtte bruge 14 dage på at gøre den klar, men tre uger efter kunne vi deltage i et DM-rally i Herning.”
”Men min kone havde fået et knæk i nakken, som har hængt ved, og når vi kørte, havde hun hovedpine længere og længere tid efter hver gang, vi var ude at køre, så valgte vi at stoppe efter 1994.”
Audien blev ikke glemt. Den blev i stedet stillet væk, fordi Mogens og hustruen Anni kastede sig ud i bestyrelsesarbejdet i Kalundborg og Omegns Motorklub. Anni var gennem mange år kasserer, mens Mogens efter at have været materielforvalter blev næstformand og siden løbsleder i klubben. Og her oplevede Fie og hendes bror arbejdet med sporten tæt på.
”Vi har stort set været med til alt,” siger hun. ”Bestyrelsesmøder og andre møder foregik hjemme hos os, og vi har altid været med i grusgraven i Gammelrand.”
Den aldrende Audi 50 stod i denne periode stille, men i 2014 blev den fundet frem.
”Så begyndte min svoger og jeg at skille den fuldstændig ad og renovere den, så den nu fremstår som en historisk rallybil,” siger Mogens Gørtz.
Renoveringen skete så ikke tidsnok til, at Fie Gørtz kunne blive fragtet til og fra kirken i den ved sin konfirmation, men siden har hun fået mange ture i passagersædet. Selv om den første fik en lidt brat afslutning.
”Vi ramte desværre et træ, og så gik der lige 1-2 år, inden vi kom ud og køre igen,” siger hun. ”Jeg elsker at køre sprintene med min far. De er de sjoveste.”
Arbejdsfordelingen mellem far og datter er klar.
”Min far får selv lov til at skrue på bilen. Jeg har ikke forstand på noget af det. Så jeg har det bare sådan, Sig til hvornår jeg skal møde på og hvor jeg skal betale. Så gør jeg det og er klar. Han får lov til at bestemme hvilke løb, vi kører i. Jeg sætter mig ind og er klar. Og så nyder vi dagen sammen.”
Også på et andet punkt er arbejdsfordelingen klar. Fie Gørtz skal ikke sidde bag rattet af den historiske Audi 50 under løb.
”Det kan jeg ikke,” indrømmer hun. ”Den er for tung.”
”Der er ingen servostyring i den,” forklarer farmand Mogens, ”og så har den et stiftspær, så når det spærret låser, så låser det 100 procent.”
”Jeg har flere gange gerne villet prøve at køre i den. Ikke til et løb, men bare generelt at sidde bag rattet,” fortæller Fie Gørtz. ”Jeg har prøvet at køre 500 meter i den, men jeg kunne næsten ikke dreje den rundt i svingene.”
”Så hvis jeg selv skulle ud at køre et løb i den, ville det enten ende med, at vi kørte så langsomt, så det ikke gav nogen mening, eller også så ville jeg komme galt afsted i den. Så derfor bliver jeg i højresædet.” Men selv om hun lige nu ikke kan tvinge Audi 50’eren rundt på en hastighedsprøve, er Fie Gørtz ikke i tvivl om, at bilen bliver i familien.
Tekst: Morten Alstrup. Foto: Jokum Tord Larsen.
Denne artikel er bragt i Autosport #3/2024. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.

familien Gørtz.





