Danish Endurance Championship skydes i gang denne weekend på Padborg Park, der traditionen tro lægger asfalt til langt størstedelen af afdelingerne i det danske langdistancemesterskab.

2010-sæsonen kommer til at byde på en del fornyelse i feltet, hvor der sidste års felt var noget decimeret og præget af de mindre biler. Årets felt får noget mere kulør, når både Ferrarier og Porscher blandes med de serienære biler.

Der kæmpes om mesterskaber i tre divisioner alt efter bilernes størrelse, og i to af divisionerne har de regerende mesterhold valgt at forsvare titlen.

I den mindste division sætter Werner Wounlund og Bjørn Larsen sig atter bag rattet af deres Citroën Saxo, mens der i den mellemste division bliver et gensyn med sidste års vinderhold Tegllund Racing, hvor Tom Pedersen og Per Johansen vil forsøge at forsvare titlen i en nybygget Opel Corsa.

Fleggaard Racing kommer i deres Chevrolet Corvette Z06

Men sæsonpremieren kommer også til at byde på en række nye og spændende konstellationer – såvel på bil- som på kørerområdet. Sidste år var Michael Jakobsen blot tre point fra at tage titlen i den mindste division, men i år har han sadlet om. Han har anskaffet sig en lynhurtig Porsche 997 GT3 Cup (stort foto), som han deltager med i den største division sammen med Roy Edland og Mike Legarth – tidligere vinder af privatcuppen i DTC og siden efteråret 2007 folketingsmedlem for Det konservative Folkeparti.

I den mindste division for biler op til 1600 cm3 var trenden i mesterskabets første år, at man deltog med let modificerede biler. Men i takt med at konkurrencen også her er blevet større, er racerbilerne blevet heftigere og mere kreativt udformet, og det kommer man også til at opleve i år. Kenneth og Stefan Olin stiller op med en Peugeot 205 med feltets mindste motor på bare 1,2 liter. Men den er til gengæld så udstyret med turbolader, hvilket nok skal give effekt. En anden interessant Peugeot i denne division bliver en Peugeot 106, der skal køres af trioen Peter Normann, Tom Kiesbye og Ole Christophersen.

Divisionen for biler mellem 1601 og 2000 cm3 er deltagermæssigt den største i feltet, og selv om mange her tyer til en af de effektive Renault Clio-modeller, er der også flere hold, som i år har valgt at satse anderledes. Perfection Racing stiller således til start med en Chevrolet Lacetti, der har en fortid i DTC-serien og derfor tidligere har bevist, at den sagtens kan komme hurtigt rundt på Padborg Park, mens Drive4Fun – der tilbage i 2006 vandt den mindste division og i 2007 den største – stiller til start med en Audi TT.

Kalenderen for DEC 2010:

30. maj 2010 Padborg Park DEC-premiere
26. juni 2010 Padborg Park 6 timers løb
28. august 2010 Padborg Park DEC-afdeling 3
11. september 2010 FDM Jyllandsringen DEC-afdeling 4
2. oktober 2010 Padborg Park DEC-finale