Weekendens største  klasse på Sturup Raceway i Historisk Motorsport  var denne gang vingebilerne. Dvs. de kraftigere 2-liters biler med slicks.

Claus Møller fortæller om weekenden på Sturup Raceway.

 Weekendens to debutanter stillede begge op i vingebilsklassen:  Bo Brøndum i Opel Lotus og Kasper Stoltze i Formel 2000. Kasper havde lejet Claus Møllers Formel 2000, som står til salg efter indkøbet af en sportsvogn.

 Bo gik forsigtigt til sagen, men udviklede sig meget i løbet af weekenden. Hvor Kasper viste sig som weekendens overraskelse. Han var hurtigst af alle i allerførste træning, og holdt denne placering i løbet af weekenden.

Allerede lørdag var John Frederiksen i Opel Lotus uheldig med differentialet og Ib Rasmussen havde motorproblemer i sin Opel Lotus. Søren Iskov Jensen var fyr og flamme i sin Formel 1600 med ny motor, hvor han øjnede at snuppe bedste tid fra vanevinderen Torben Skernby. Desværre for Søren gik et gearskifte galt, og så opgav motoren ævred for denne weekend. Sørens uheld betød, at Torben reelt var uden konkurrence i søndagens 2 heat.

 Kasper Stoltze var overlegen i kvalifikationen mere end 1 sekund foran Ole Vejlund. Tilsyneladende fik Kasper hjælp af en godt justeret bil, for der blev ikke justeret på setup’et i løbet af weekenden.

 I Formel Vee var der selskab af et par svenske kørere, og bortset fra veteranen John Øhlers, der var et sekund foran de øvrige i klassen, så var dette klassen med den tætteste placeringskamp.

 Søndag var vejret igen fantastisk. Forårssolen skinnede og varmede asfalten, og der var spænding før starten af første heat. Her var Ole Bjørn Nielsen stærkt uheldig. Efter lang tids arbejde med at renovere en godt slidt Formel 2000, så virkede den optimalt og han fik en rigtig god start fra 4. Position på grid’en.

 Ole skød frem og fandt et hul mellem Niels Rask (P3) og Ole Vejlund (P2) der begge kører Formel 2000, men i den indbyrdes placeringskamp rørte Ole ved både Niels Rasks frontvinge og Ole Vejlunds baghjul, og pludselig spandt han rundt i første sving og røg i beton muren. Bilen blev svært medtaget af dette hændelige uheld, men Ole kom heldigvis ikke til skade. Men bilen står overfor en gevaldig omgang omsorg, før der overhovedet kan sættes 4 hjul på den igen.

 Løbsledelsen gav meget hurtigt rødt flag og løbet blev startet om. I omstarten kom Kasper igen først af sted, og endte med at tage sejren med næsten 20 sekunder. Niels Rask var godt kørende, og trak tydeligt fra de 2 der kæmpede om 3. Pladsen. Her var det Niels Jørgen Jørgensen i Formel 2000 der kom bedst fra start, men allerede i 2. Sving dykkede Ole Vejlund indenom og snuppede 3. Pladsen. Trods sammenstødet med Ole Bjørn og en bukket bærearm, så var Ole Vejlund i stand til at holde 3. Pladsen til mål.

 I Formel 1600 var Torben Skernby en sikker vinder foran Ole Holst i sin ældre men smukke Crossle, og Torben var endda i starten af heatet i stand til at holde Bo Brøndum i Opel Lotus bag sig. Da Bo endelig kom forbi blev der skudt nogle helt respektable tider af, men Per Henrik Nielsen i Formel 2000 var på 5. Pladsen langt foran.

John Øhlers stak af fra forfølgerne og vandt sikkert i Formel Vee, hvor de 2 svenske gæstekørere Åke Persson og Stefan Persson kæmpede fra start til slut. Lidt efter kom Niels Christian Hviid, som er ved at få godt gang i sin Formel Vee, som han debuterede med sidste år.

 Heat 2 blev nærmest en gentagelse af Heat 1. Kasper Stoltze skød tidligt frem og åbnede et hul på 3 sekunder allerede på første omgang. Ole Vejlund havde fået korrigeret for skaden på sin bil, og måtte kæmpe hårdt med Niels Rask Larsen for 2. Pladsen, men til sidst var det Niels der trak det længste strå.

Med en bedre kørende Ole Vejlund kunne Niels Jørgen Jørgensen ikke gøre noget for at hænge på, og han sluttede et stykke længere bagud på 4. Pladsen, blot 2½ sekund foran Per Henrik Nielsen.

Kasper strøg igen over målstregen som vinder, med et forspring på 19 sekunder til Niels Rask. Sturup er en bane der belønner en finpudset teknik og et godt setup, og at Kasper som debutant var i stand til at sætte veteranen Niels Jørgen i en tilsvarende bil med godt 3 sekunder pr. omgang, det viser at der må være en god portion talent gemt i ham. Det kunne være et frisk pust i formelklassen at have Kasper med ombord, men Kasper har ikke planer om en fuld sæson.

I  Formel 1600 vandt Torben Skernby igen foran Ole Holst, og i Formel Vee tog John Øhlers igen sejren. I det svenske opgør kom Stefan Persson denne gang forbi Åke, og fik åbnet et hul på 7 sekunder. Det betød ikke at Åke kunne køre 3. Pladsen hjem uden kamp, for Niels Christian Hviids formkurve er støt stigende, og i dette heat fulgte han Åke Persson til helt til dørs.

Se en omgang med Kasper her : watch

Læs mere om Historisk Motorsport på www.hms.dk