Copenhagen Historic Grand Prix får som første danske motorsportsarrangement bevis på sit arbejde mod at blive mere klimavenlige.

Det årlige motorsportsarrangement Copenhagen Historic Grand Prix, CHGP, får nu som de første i Danmark en international bæredygtighedsakkreditering. 

Det er det internationale motorsportsforbund FIA, Fédération Internationale de l’Automobile, der tildeler akkrediteringen som led i motorsportens stadig større fokus på bæredygtighed.

Bæredygtighedsakkrediteringen fra FIA er delt op i tre niveauer, og som første racerløb på dansk grund får CHGP nu altså den såkaldte etstjernede akkreditering.

Som del af akkrediteringen inden for bæredygtighed har CHGP forpligtet sig til at arbejde for minimere klimaaftrykket på 17 forskellige punkter, herunder måling af aftrykket, fokus på lavere energi- og vandforbrug, krav til leverandører, affaldssortering og meget mere.

Da CHGP i forvejen afvikles under DASUs regelsæt, er der i forvejen strenge krav om minimering af støj og beskyttelse af miljø.

CHGP byder, ud over racerløb, også på velgørenhedsarrangementet Race for Riget, hvor publikum kan købe sig til køreture med racerkørere i sportsvogne. Pengene går ubeskåret til BørneUngeProgrammet på Rigshospitalet. Dertil er der udstillinger med nye og klassiske biler, legepladser og meget mere. 

DASUs sekretariat har i forvejen tostjernet bæredygtighedsakkreditering. Det højeste niveau er tre stjerner, som sekretariatet arbejder på at opnå. 

CO2-neutralt brændstof

Som led i flere klimamæssige tiltag er det muligt til CHGP’s Race for Riget at få highspeed-køreture med racerkører Christoffer Nygaard i en Aston Martin-racerbil, der kører på 100 % CO2-neutralt brændstof. Det sker i samarbejde med DASU, der arbejder på at indføre bæredygtige brændstoffer i motorsporten.

DASU har fået brændstoffet til landet for at vise, at både racerbiler og gadebiler kan køre på det. Brændstoffet er lavet af biomasse fra madaffald, og under produktionen anvendes ’genbrugt’ CO2 opsamlet fra biomasse og andre kilder eller indsamlet direkte fra den omgivende luft.

Brændstoffet er 100% fossilfrit, har oktantal på 98 og er både FIA- og EN228-certificeret (den europæiske benzinstandard) – det vil sige certificeret til motorsport og til gadebrug uden ændringer af biler, der er født til at køre på fossilt brændstof.

For nylig blev det også muligt at benytte et bæredygtigt dieselalternativ i dansk motorsport – HVO100. Læs mere om det her.

Læs mere om FIAs bæredygtighedsakkreditering her.

Læs mere om CHGP her.

  • CHGP 2022