Så er det Ring Djurslands tur til at lægge astfalt til årets andet tællende løb i Historisk motorsport og igen er det klasserne 1965, 1971, 1976, Young timer og sidst men ikke mindst Formel klassen, der har for vane at stille med et stort felt, der stiller til start.

Ring Djursland der siden sin start i 1965 og noget brogede historie har lagt asfalt til Formel 3, Formel Vee, sportsvogne som Lola T70, Porsche 906, 911, Standardvogne, DTC, SSC hvilket vil sige at de racerbiler der kommer i weekenden men sikkerhed har trådt deres barne-dæk på netop Ring Djursland.

Altså en weekend med ikke kun historiske biler men også en historisk bane der lægger op til en masse gode kampe om pladser mellem kørene.

På www.ringdjursland.dk kan man bla. læse:

Banen er i dag en af de få kuperede baner i Europa, og den eneste i Danmark og den kan godt give kørene lidt ”kriller i maven” når det går ud over bakkerne på Djursland.

Det er også det, du som tilskuer ikke ser andre steder, det giver lidt ekstra spænding, og det er ikke givet at de kørere, der vinder andre steder, har is nok i maven til at vinde på Ring Djursland.

Banen er i disse år under ombygning til nye sikkerhedskrav m.m.. Det betyder bl.a. at du som tilskuer, nu næsten kan se hele banen, da der er fældet en masse træer, og jordvolde fjernet, disse er dog erstattet af nye autoværn.

Ring Djursland er en 1750 meter lang permanent asfaltbane med 3 højresving og 1 venstresving.

Minimum banebredde er 9 meter. Start er på publikumslangsiden og mål er udfor dommertårn. Kørselsretningen er med uret.

Læs mere om Historisk Motorsport Danmark på www.hms.dk

Foto: Morten Alstrup