CHGP 2010 bød på vejr for en hver smag, weekenden startede tør og varm og endte i masiv regnvejr.

Lørdag morgen som startede med en våd bane der dog tørrede op i løbet af formiddagen.

Klassen for racerbiler op til 1947 der er en forholdsvis lille klasse åbnede weekenden med tidstagning og kørte også det første heat denne weekend. Løbet blev domineret at MG-kørere, hvilket også var weekendens første placeringer: 1.  Jonathan Harmer i en MG TF Sport,  2. Nicolaj Hanson i en MG TC og  3. Jacob Vigelsø i en MG TA.

Klassen for racerbiler op til 1971 med motorer under 1300 cc. talte hele 19 biler og må siges at være en stor klasse, som stadigvæk vokser hvor alle giver den hele armen i tæt race til stor fornøjelse for publikum. I deres første heat blev resultatet sådan her 1. Frank L. Jørgensen i en Morris Clubman 1275 GT, 2. Henrik Haase i en NSU 1200 TT og 3. Flemming Jørgensen i en Austin Mini Cooper S.

Klassen for racerbiler 1971 med motorer over 1300 cc.  stillede med 24 biler i en spændene blanding med bla. Datsun 240Z, Alfa Romeo, BMW, Ford, Opel og ikke mindst Porsche. Det første heat endte med en suveræn førsteplads til Lars Bækhave Fledskov i sin Datsun 240 Z foran Poul Erik Dam Larsen i sin Ford Escort Twin Cam på andenpladsen og John Gertsen på tredjepladsen i sin BMW 2002 TI.

Klassen for racerbiler 1965 var weekendens absolut største og mest larmende klasse – hvis man kan kalde lyden af en voldsom V8-motor i hollænderen Michiel Campagnes Corvette. Det første heat blev da også domineret af netop Michiel Campagne i sin Corvette stærkt forfulgt af Jan Lammers i endnu en Corvette på andenpladsen og med Lars Essellus på tredjepladsen i en Ford Falcon.

Klassen for racerbiler 1976 som er den yngste klasse til CHGP og  er som altid domineret af Porsche, men det gør den absolut ikke mindre spændende at følge med i og for at krydre det lidt stillede Michel Nykjær op i denne klasse og vandt det første heat. På andenpladsen kom Søren Dybholm i sin Porsche 911 3,0 RS og tredjepladsen blev Kenneth Vagtholm i sin Porsche 911 RS.

Søndagen blev en helt anden af slagsen i sammenligning af lørdagen. Dagen startede vådt og forblev våd hele dagen med skiftende regn i stride stømme og let regn. Igen var det 1947-klassen der startede dagen både tidstagninngen og løbet bar naturligvis præg af den megen vand der var på banen søndagens første heat men andet heat for 1947 klassen blev vundet af Jonathan Hammer i sin MG TF Sport efterfulgt af John Graham Bishop i MG PA/TC på anden pladsen og Nicolaj Hanson i sin MG TC på tredie pladsen.

Den lille klasse 1971 altså den med motorer under 1300 cc. gav den gas selvom der var helt vildt vådt på banen og klassens andet heat blev vundet af Flemming Jørgensen i Austin Mini Cooper S for and Benny Kristensen i NSU 1200 TT og Henrik Bruhn i Ford Eskort GT.

I den store klasse 1971 med motorer over 1300 cc. blev der ikke taget hensyn til det våde element på banen der blev kørt race nærmet som man plejer altså medd fuld gas og hårde kampe om plaseringerne og de endte med at være med John Gertsen i BMW 2002 TI som nr. 1  meget tæt forfulgt af Johnny Willadsen også i en BMW 2002 og Claus Bertelsen i en Alfa Romeo 200 GTA.

1965 klassen var nærmest en opvisnig i drifting med Jan Lammers i sin Corvette som ikke kunne gøre meget andet end at køre sidelens ned af det lange højresving når han gav den gas, ellers må man sige at det til trods for 41 biler på banen samtidig ikke var noget bulerace på trods af vejret og den våde bane. Vinderen af klassens andet heat blev Pauwels Pascal i en Porsche 356 Speedster nr.2 Mark Juelshøj i Morris Mini Cooper S og nr. 3 Frank Edvinsson i Austin Cooper S

CHGP’s yngste klasse 1976 viste hvem der tør køre i hurtigst i regnvejr Lars Andersen i sin Porsche 911 RS vandt klassens andet heat og afsluttede dermed CHGP 2010 stærkt forfulgt af Peter Hansen i sin Opel Kadett GT/E  på anden pladsen og Buno Hansen Ford Eskort RS 2000 på tredie pladsen.

Weekendens skiftende vejr gav en del buler flere end normalt, men det til trods gav kørende publikum en stor oplevelse for livet og viste hvordan der kan køres race  i både regnvejr og tørvejr. En weekend hvor drenge blev til mænd.

Læs mere om historisk Motorsport på www.hms.dk

se alle resultater på www.raceresult.dk

Foto: Carsten Juul