Det kinesiske Grand Prix blev noget af en ørkenvandring for BMW Saubers to kørere. Efter at have kæmpet om podiepladser i Australien og scoret point i Malaysia, måtte Kubica udgå efter at have ramt Jarno Trulli. Nick Heidfeld blev offer for forkert dækvalg i det regnvåde løb på Shanghai-banen, så begge kørere håber på oprejsning i Bahrains Grand Prix.
– Vi har heldigvis haft mulighed for at teste F1.09 i Bahrain i februar, selvom vejret var noget ustabilt og blæsende dengang. Sidste år gik det godt i Bahrain – efter at have sikret mig pole position kom jeg i mål på podiet, siger Robert Kubica, der sidste år sikrede BMW Saubers første pole position netop på denne bane.
Selvom ikke mange erfaringer med sidste års biler kan overføres til i dag, nyder BMW Sauber – som Toyota og Ferrari – godt af at have testet på banen med dette års biler.
– Bremsesliddet er en stor faktor på denne bane, særligt i svinget efter start/mål-langsiden og i sving 4. Om natten blæser vinden sand ind på banen, men generelt bliver betingelserne bedre i løbet af dagen. Men dæksliddet kan være ret højt på grund af sandet, hvilket er afgørende for valget af løbsstrategien, siger Willy Rampf, head of engineering hos BMW Sauber.
Foto: BMW Motorsport