Jan Magnussen kører i slutningen af august sit eneste løb i Danmark, når Camaro Cup sammen med STCC gæster FDM Jyllandsringen.
Magnussen kører sammen med Martin Hansen i danske Fukamuni Racing, der har kørt dele af sæsonen i den svenske mærkeklasse for de buldrende V8-racere. Og den populære dansker ser frem til at vise bilen og klassen frem på dansk grund.
– Jeg glæder mig til at komme til Grand Prixet. Og jeg glæder mig til at skulle køre i bilen på Jyllandsringen. Muligheden for at vinde har jeg haft hele tiden, men det er bare mekaniske ting, som har forhindret mig i at gøre det. Jeg har bare været uheldig, at jeg ikke har fået nogen pokaler med hjem. Jo, jeg havde en pole position på Falkenberg, siger Magnussen i en pressemeddelelse.
Camaro Cuppen er en klasse, der i den grad tiltaler Jan Magnussen, og han er overbevist om, at de danske motorsportsfans også vil elske klassen, hvor der køres med store, muskuløse, amerikanske biler.
– Klassen er fantastisk og sjov at kikke på. På banen buldrer bilerne af sted, og der bliver kørt tæt, ikke bulerace, men der bliver gnubbet og gnedet, og bagefter kan det se lidt vildt ud med vragdele liggende på banen, siger Jan Magnussen.
Igennem sin lange karriere har han prøvet at køre mange forskellige typer racerbiler, men han indrømmer, at bilerne i Camaro Cuppen er lidt specielle.
– Bilen har 440 hk og vejer under 1200 hk. Der er nogle brede Michelin-dæk og en gearkasse med fire gear i et H-skifte, så den er svær at skifte, og når bagakslen samtidig er stiv, er den svær at køre, siger han. Det er en håndfuld. Bilen er ret hurtig, og bremserne er ikke ret gode. De er slet ikke på højde med det, der er i STCC, for man kæmper med den hele tiden. Man buldrer af sted, og bilen bliver underlig at køre.
Tester inden Grand Prix Danmark
– Sæsonen har indtil nu været forfulgt af en række uheld som vi gerne havde været foruden. Brændstofleverandøren ASPEN havde ændret kogepunktet på det lavoktan-ethanol, som alle biler i klassen kører på, og det forklarer mange af de problemer vi havde på Mantorp. Jan Magnussen tog ellers føringen og satte hurtigste omgangstid på Mantorp, ligesom vi havde koblingsproblemer med den ny bil på Falkenberg. Disse problemer skulle nu være løst og for at være bedst muligt forberedt til Danmarks største motorsportsbegivenhed, drager Fukamuni Racing til til Jyllandsringen tirsdag den 23. august for at teste materialet og lader hele teamet blive på Jyllandsringen for at forberede os bedst muligt, fortæller teamchef Søren Jensen.
Foto: Jan Kaiser