Jan Magnussen stiller denne weekend i sin Corvette C6.R med et klart mål: Han vil vinde GT1-klassen for fjerde gang.

Jan Magnussen kørte sit første Le Mans i 1999, men siden han i 2004 stillede til start i GT1-klassen for Corvette, har han vundet Le Mans tre gange. De to seneste år har han og Corvette dog måtte se sig slået af Aston Martin. Men andenpladser er ikke ligefrem det, den populære dansker samler på.

– Det er mig, der skal køre kvalifikationen i vores bil. Men det er ikke helt sikkert, at der bliver mulighed for at gå efter en hurtig omgang i kvalifikationstrim. Meget afhænger af vejret og hvordan vores træninger udvikler sig, siger Jan Magnussen, der sidste år startede i pole position til det legendariske løb.

– Reglerne på Le Mans har ændret sig i år. I år må der kun være to mand og en luftpistol, der arbejder med bilen ved dækskift. Det er en halvering i forhold til sidste år, og det betyder, at et dækskifte kan komme til at tage 25-30 sekunder modsat omkring 10 sekunder sidste år. Det betyder igen, at vi skal forsøge at køre to, måske tre stints, på vores dæk og derfor skal vi bruge træningerne på at samle så mange data ind som muligt. Får vi ødelagt vores træning af regn eller andre uheld kan det være, at vi er nødsaget til at samle yderligere data i kvalifikationen og så kommer vi ikke til at gå efter den ultimative omgang. Men det håber jeg naturligvis ikke. Jeg husker stadig sidste års omgang, der var en feberomgang og en af sæsonens mange højdepunkter, siger Magnussen.

For Corvette har løbet på Le Mans en ekstra betydning i år. Efter at have sejret i GT1-klassen fem gange siden 2001, så er det i år sidste gang, at Corvette stiller til start i GT1-klassen. Efter Le Mans skifter de deres fokus til GT2-klassen.

Jan Magnussen deler Corvette med nummer 63 med amerikaneren Johnny O’Connell og spanieren Antonio Garcia. Den hurtige trio vandt 12 timersløbet på Sebring.

Den stærkeste udfordrer til Jan Magnussen i kampen om sejren er naturligvis Corvette Racings anden bil med Oliver Gavin og Olivier Beretta, de to kørere, som Magnussen vandt sine tre sejre sammen med. Som tredjekører i Corvetten med nummer 64 er det Marcel Fässler.

Endnu to Corvette C6.R stiller til start i årets løb. Luc Alphand Aventures stiller med et team med de to biler, og de er et stærkt bud på en plads på podiet. Aston Martin er igen i år med i GT1-klassen med Team Jetalliance, det mest vindende team i FIA GT 2007-08, er et stærkt kort. Fra den japanske Lamborghini Club kommer Team JLOC til start med en Lamborghini Murcielago R-GT.

Foto: Jan Kaiser