Spaniens Grand Prix på Catalunya banen var et yderst seværdigt og spændende løb. Catalunya banen har ellers ry for at være lidt kedelig, og med ret begrænsede muligheder for at overhale. Men det var ikke tilfældet i går.
Formel 1-feltet kom til banen ved Barcelona efter 3 ugers pause, hvor der blandt andet er blevet testet på Mugello banen i Italien. Det har tidligere været sådan, at man sagde, at løbet på Catalunya banen er et fingerpeg om, hvilke teams der vil præstere godt resten af sæsonen. Top teams som McLaren og Red Bull havde ikke et godt løb, men derfor skal de jo nok næppe afskrives for resten af sæsonen.
Løbet var præget af den tætte duel mellem Maldonado og Alonso fra start til slut. Samtidig så man også store kørere som Vettel og Hamilton leverer mange overhalinger, da de skulle kæmpe sig op igennem feltet. Hamilton på grund af blev rykket ned og skulle starte bagerst, og Vettel på grund af en knapt så god kvalifikation samt en drive through straf i løbet.
– I dag gjaldt det om at begrænse skaderne. Men nu set i et bredere perspektiv, så kan jeg ikke beklage mig, for udover de tilbageslag jeg har haft i denne sæson, så er jeg stadig kun otte point bag de førende kørere i verdensmesterskabet, udtalte Hamilton efter løbet.
Ferrari viste også at de har fået forbedret deres bil i pausen. Bilen fungerede godt både med hensyn til kvalifikations- og løbsopsætning. Det er dog stadig noget tankevækkende, at der er så stor forskel på Alonso og Massa. Ferrarien var hurtig i dag – et punkt hvor Alonso tidligere har nævnt, at de var knapt et sekund langsommere end de øvrige top teams. Dog så man det samme problem med hensyn til dækkene henimod slutningen af løbet, som også var tilfældet i Malaysias Grand Prix.
Williams havde en stærk bil hele købet igennem, og selv mod slutningen holdt deres dæk. Med omkring 10 omgange tilbage, var Alonso under et sekund fra Maldonado, men netop det at dækkene ikke var for ødelagte, gjorde at han atter kunne trække fra Ferrarien.
De to Lotus-racere lå længe på tredje og fjerdepladsen et godt stykke fra de to førende, men hen imod slutningen af løbet, så man hvordan de åd sig ind på Maldonado og Alonso.
– Mit første stint var okay, men jeg havde ikke farten til at følge med bilerne i front. Vi skiftede dækkene og det så ud til at fungere ganske godt, men vi var for langt væk. I slutningen af løbet behøvede vi flere et par flere omgange for at kunne kæmpe med om sejren, udtalte Räikkönen efter løbet.
Lotus bejler mere og mere til snart at få en sejr. Det lader til de har knækket koden med at kombinere en aerodynamik, der giver downforce, men uden det tærer for meget på dækkene. At de så ikke helt har haft farten til at følge med de allerhurtigste er noget, der vil blive forbedret til de kommende løb. Lotus-raceren har fra starten af sæsonen været både stabil og hurtig – blot havde de to kørere et par uheldige løb til en start.
McLaren havde en hurtig bil til denne weekend. Hamilton havde trods alt sat pole position, og sikkert også med de minimum halvanden liter mere brændstof, der skulle have været i bilen, for at have undgået straffen. Det var så absolut en fodfejl fra teamets side. Button var dog ikke stærk på Catalunya banen – han havde både en skidt kvalifikation, hvor han røg ud i Q2 og blev kun nummer ni i løbet.
– Jeg behøver at finde en opsætning, der passer mig bedre, da jeg føler jeg har et ret ringe greb for tiden, lød forklaringen fra Button efter løbet.
Både Hamilton og Button har haft en god sæson ind til nu. Der har været sejre og podieplaceringer, og så netop meget stabile ud også med de forskellige dæktyper, der har været til de fire løb før weekendens Grand Prix. Derfor ser det ud som om de mere har haft en uheldig weekend, end deres formkurve er dykket.
Red Bull ligner mere et team, der hvor fordoms overlegenhed ikke er til stede mere. Deres kvalifikationsopsætning var ikke god, og Vettel viste intet i den afsluttende Q3. Derudover havde begge biler problemer med deres frontvinger. Begge kørere sagde det føltes som om den var beskadiget, trods der ikke var noget at se. Det var forklaringen på at begge biler fik den skiftet i løbet. Aerodynamisk er det et stort problem, også hvis konstruktionen af den ikke har holdbarhed, eller netop forandres, når dækkenes greb ændres.
Pirellis dæk har uden tvivl været kodeordet i denne sæson. Ross Brawn fra Mercedes og Ferraris præsident Luca di Montezemolo har nævnt at de synes dækkene spiller for stor en rolle. At de er bilproducenter og udvikler dele, og at dækkene derfor er for meget i fokus. Naturligvis et argument man forstår, med de budgetter toppen af Formel 1 har. Når det så er sagt, har det givet fantastisk tætte og underholdende løb med hele fem forskellige vindere i de fem første løb.
Dækkene er en ny faktor, der skal fungere sammen med især aerodynamik. Det er en balancegang imellem at sikre vejgreb, men samtidig ikke slide for meget på dækkene, så de slides for hurtigt. Det er så forskelligt, hvilke teams der fra start af har haft en udvikling, der har været rigtig. McLaren har ramt rigtigt fra start af, og deres kørere har ikke brokket sig over dækkene. Teams som Ferrari har helt klart ikke udviklingsmæssigt været der hvor de ønskede, da sæsonen gik i gang.
Teams som Sauber og Williams, der ligger lige under de absolutte top teams, har så på enkelte baner haft den rette opsætning og frem for alt biler med mere power end tilfældet var sidste år. Det har ført til podieplacering til Perez i Sauber og sejr til Maldonado i Williams i Spanien.
Sejren til Maldonado i går var i øvrigt flot på flere måder. Mange havde forventet en tydeligvis mere nervøs kørsel fra en trods alt uerfaren kører. Selvom han tabte starten til Alonso var det ikke uden kamp han gav sig, og samtidig uden at oversatse. Senere da han tog føringen i løbet holdt han stadig hovedet koldt, trods han en overgang blev jagtet tæt af Alonso. Så Williams sejr i går var også et resultat af Maldonados evner som kører, og ikke kun på grund af dæk og teknik.
Næste løb køres i Monaco, og det bliver spændende at se, hvad det løb kan bringe af overraskelser – intet er givet på forhånd!
Video med interview af Frank Williams lige efter sejren (og før branden) – på opfordring fra en af vores opmærksomme læsere: