Racemag går bag om tallene i Young Driver-testen, og ser også på, hvad de forskellige teams har fået testet.
Young Driver-testen havde to primære formål – at give formel-talenter mulighed for at prøve Formel 1-racerne af i praksis, og at de deltagende teams kunne udføre omfattende testprogrammer.
Kevin Magnussen havde som bekendt en fantastisk test, hvor han imponerede både McLaren og den øvrige Formel 1-verden ved at være hurtigste kører af alle! Derudover har han også imponeret teamet med sin feedback til ingeniører, og sin modenhed med hensyn til sin kørsel testen igennem. En imponerende tilbagemelding i den unge danskers Formel 1-debut. En række af de øvrige kørere til testen har erfaring med Formel 1 fra tidligere tests. Kevin Magnussen var en af de kun tre kørere til testen, som fik deres debut ved en officiel Formel 1-test – de øvrige var Robin Frijns og Edoardo Mortara.
Hurtigste omgangstid over alle tre dage:
Kevin Magnussen – 1:42.651
De tre bedste tider over hele testen:
1. Kevin Magnussen – 1:42.651
2. Davide Valsecchi – 1:42.677
3. Felix da Costa – 1:42.679
Hurtigste kører i forhold til team:
McLaren: Kevin Magnussen.
Lotus: Davide Valsecchi.
Red Bull: Felix da Costa.
Sauber: Esteban Gutierrez.
Toro Rosso: Johnny Cecotto Jr.
Caterham: Giedo van der Garde.
Som nævnt i artiklen i går, så er der tale om test, så hvordan bilerne helt nøjagtigt har været sat op i forhold til racerne i weekenden, er svært at vurdere. Men vi har valgt at sammenligne de bedste tider fra testen med tiderne fra lørdagens kvalifikation. Den hurtigste testkørers tid er sammenholdt med den bedste tid sat af teamets faste kører under lørdagens kvalifikation. Årsagen til der ikke sammenlignes med tider fra løbet er, at tiderne fra Young Driver-testen er er hurtigere end de etablerede køreres tider fra søndagens GP.
Laveste difference mellem kvalifikationstid og test:
1. Giedo van der Garde – 0,150 sekunder fra Kovalainens kvaltid.
2. Esteban Gutierrez – 1,109 sekunder fra Perez kvaltid.
3. Davide Valsecchi – 1,417 sekunder fra Räikkönens kvaltid.
4. Felix da Costa – 1,1701 sekunder fra Webbers kvaltid.
5. Johnny Cecotto Jr. – 1,804 fra Ricciardos kvaltid.
6. Kevin Magnussen – 2,021 fra Hamiltons pole position.
Giedo van der Gardes lave difference kan i høj grad tilskrives, at han har været reservekører hos Caterham i år. Hollænderen har deltaget i fem fredagstræninger, og har derigennem mere end 75 omganges erfaring i Caterham-raceren før testen i Abu Dhabi.
Hvad fik de forskellige teams så testet i Abu Dhabi? Der blev afprøvet en række nye komponenter, som allerede har fokus på udviklingen af 2013-racerne.
Der blev afprøvet en række nye dele i forhold til aerodynamik – det vil sige nyudviklinger i forhold til front- og bagvinger. I går havde blandt andet McLaren en del måleudstyr monteret på deres racere, for at kunne analysere vindgennemstrømning.
Der blev også testet tre forskellige dækcompounds – Soft, Medium og Hard compound fra Pirelli. Her var der fokus på, hvordan temperaturen udvikler sig, og hvordan dækkene slides. Derfor tester man også med forskellig mængde brændstof i racerne, for at kunne indsamle data, der minder om løbssituationer. Brændstofmængden har i også indflydelse på de øvrige elementer i testen
Lotus fortsatte udviklingen af deres dobbelte DRS-system i løbet af onsdagen. Derudover har de deltagende teams også testet forskellige nye dele i forhold til undervogn og affjedring.
De tre dages test har givet mulighed for et omfattende testprogram – McLaren har som eksempel fået tilbagelagt mere end 1500 kilometer i Abu Dhabi.
Set med danske briller, er der ikke andet for end at krydse fingre for, at Kevin Magnussens test kan give ham muligheden for en kontrakt som testkører i Formel 1 til næste år.